Reklama

Aspekty

Jubileusz Archiwum Diecezjalnego

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 22/2013, str. 6

[ TEMATY ]

archiwum

Ks. Adrian Put

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. ADRIAN PUT: - W tym roku nasze Archiwum Diecezjalne obchodzi swój pierwszy poważniejszy jubileusz - 10 lat istnienia. W jakich okolicznościach doszło do jego utworzenia?

KS. DR HAB. ROBERT ROMUALD KUFEL: - Inicjatywa powołania samodzielnej instytucji, która zajęłaby się archiwaliami kościelnymi, zrodziła się w Kurii Biskupiej na początku 2000 r. W tym celu skierowano mnie na studium archiwistyki na Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. 15 września 2003 r. bp Adam Dyczkowski utworzył Archiwum Diecezjalne w Zielonej Górze. Archiwum Diecezjalne zaczęło funkcjonować w oparciu o własny Statut i Regulamin zatwierdzony przez Biskupa Diecezjalnego. Początkowo mieściło się w pomieszczeniach kurialnych. Dziś archiwum dysponuje własnym obiektem, w którym znajdują się magazyn, pracownia naukowa oraz pomieszczenie dyrektora.

- Jaka rolę pełni archiwum w życiu diecezji? Archiwum kościelne, choć zajmuje się sprawami podobnymi do świeckich instytucji, to jednak ma swój własny, kościelny, charakter. Jak to wygląda w przypadku naszego archiwum?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- W archiwum gromadzi się, zabezpiecza i porządkuje dokumenty. Znajdują się u nas dokumenty wytworzone przez różne instytucje kościelne i świeckie do 1945 r. Posiadamy także dokumenty dotyczące naszej diecezji od momentu powstania Administracji Apostolskiej Lubuskiej, Kamieńskiej i Prałatury Pilskiej w Gorzowie w 1945 r. Udostępnia się je instytucjom kościelnym, naukowym i osobom prywatnym. Archiwum współpracuje z innymi ośrodkami kościelnymi i świeckimi oraz prowadzi własną działalność naukową, oświatową i edukacyjną. Przykładowo w 2011 r. Archiwum brało udział w unijnym projekcie „Kozaki-Pyrzany. Polacy, Niemcy i Ukraińcy - polifonia pamięci”. Archiwum było jednym z kilku partnerów naukowych tego projektu.

- Jak z perspektywy tych 10 lat wygląda praca w archiwum? Czy obowiązki podejmuje Ksiądz sam, czy są może jacyś pomocnicy?

- Obowiązki podejmuję sam. Współpracuję z księżmi. Posiłkuję się wolontariuszami, którzy zadeklarowali swą pomoc.

Reklama

- Na jubileusz archiwum ukazała się okolicznościowa książka. Prezentując 10 lat istnienia archiwum, jest ona poniekąd także zapisem Księdza posługi. Przy okazji takiej syntezy rodzi się pytanie o przyszłość. Jakie wyzwania czekają nasze archiwum w przyszłości?

- W ciągu 10 lat zrobiono wiele, ale nie wszystko. Przed archiwum stają nowe wyzwania, np.: dokończenie scalania akt parafialnych do 1945 r., dalsze skanowanie ksiąg metrykalnych, wydanie inwentarza po zasobie akt Kurii Diecezji Gorzowskiej (1972-92), zinwentaryzowanie nowych kolekcji (np. nut), rozszerzenie akcji popularyzatorskiej archiwum i jego zasobu, zadbanie o nowe pomieszczenia na magazyny archiwalne, wydanie biuletynu archiwum.

- Najważniejszym elementem obchodów jubileuszu archiwum będzie konferencja naukowa pod patronatem bp. Stefana Regmunta. Będzie to spotkanie specjalistów, czy może każdy zainteresowany pracą takiej instytucji będzie mógł przyjść?

- Konferencja planowana jest na 23 października tego roku przy kościele pw. Ducha Świętego w Zielonej Górze. Rozpocznie się Mszą św. o godz. 9, której będzie przewodniczyć bp Stefan Regmunt, a kazanie wygłosi bp Paweł Socha. Następnie zaproszeni prelegenci z Warszawy, Szczecina, Koszalina i Piły wygłoszą pięć 20-minutowych wykładów o tematyce archiwalnej. Będzie okazja do dyskusji i wymiany doświadczeń. Dokładny plan konferencji znajdzie się na stronie internetowej archiwum archiwum.kuria.zg.pl. Zainteresowanych serdecznie zapraszam. O działalności oraz zasobie naszego archiwum można się więcej dowiedzieć z podanej strony internetowej.

2013-06-04 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Z wizytą w Archiwum Diecezji Sosnowieckiej

Niedziela sosnowiecka 29/2016, str. 8

[ TEMATY ]

archiwum

diecezja

TZ

Księga ochrzczonych ze Szreniawy, Księga ochrzczonych z Chechła

Księga ochrzczonych ze Szreniawy, Księga ochrzczonych z Chechła

Powstałe 1 października 2015 r. Archiwum Diecezji Sosnowieckiej w Będzinie obecnie gromadzi zasób archiwalny z terenu diecezji sosnowieckiej i regionu. W pierwszym etapie organizacji do archiwum zostały w większości przekazane duplikaty ksiąg metrykalnych z parafii. – Obowiązek rejestracji udzielanych chrztów oraz ślubów wprowadził Sobór Trydencki za pontyfikatu Piusa IV, na podstawie dekretu zatwierdzonego 11 listopada 1563 r. Genezy dekretu upatrywać należy w eliminowaniu z ówczesnej praktyki kościelnej małżeństw tajnych. Przyjęto wówczas, iż zawarty związek małżeński uznawany będzie za ważny tylko wówczas, gdy mężczyzna i kobieta nie mając żadnych przeszkód wyrażą wzajemną zgodę na ślub przed proboszczem oraz w obecności co najmniej 2 świadków. Jawność zawartego w ten sposób sakramentu małżeństwa wykazywać miały właśnie księgi ślubów. Ojcowie soborowi przyjęli także zapis, by zapisać fakt chrztu. W postanowieniach soborowych nie było jednak mowy o konieczności prowadzenia ksiąg zmarłych. Ten obowiązek wprowadziły dopiero w 1614 r. normy tzw. Rytuału Rzymskiego. Według nich każda parafia zobowiązana była do prowadzenia 5 serii ksiąg metrykalnych, a mianowicie: ochrzczonych, zaślubionych, pogrzebanych, bierzmowanych oraz spisu parafian, czyli księgi stanu dusz – mówi dyrektor Archiwum Archidiecezjalnego w Katowicach Halina Dudała.

CZYTAJ DALEJ

Zapraszamy na Skałkę - Oktawa św. Stanisława 8-15 maja 2024 r.

2024-05-05 22:06

[ TEMATY ]

św. Stanisław Biskup i Męczennik

Mazur/episkopat.pl

Święty Stanisław Biskup Męczennik

Święty Stanisław Biskup Męczennik

W środę, 8 maja, Uroczystość patronalna św. Stanisława, biskupa i męczennika, głównego Patrona Polski i Archidiecezji Krakowskiej. W naszej bazylice jest to dzień odpustowy. Msze Święte o godz. 7.00; 8.00; 11.00; 16.00 i 19.00.

Od środy zapraszamy na uroczyste obchody Oktawy Uroczystości św. Stanisława. W kolejne dni Oktawy, Mszom Świętym o godz. 19.00 połączonej z procesją wokół Sadzawki św. Stanisława przewodniczyć będą: w środę – Księża Kanonicy, w czwartek – Ojcowie Karmelici z kościoła Na Piasku; w piątek – Ojcowie Reformaci; w sobotę – Ojcowie Bernardyni; w niedzielę – Nieszpory pod przewodnictwem Ojców Augustianów o godz. 16.30, w poniedziałek - Księża Misjonarze; we wtorek - Ojcowie Franciszkanie Conv. i w środę na zakończenie Oktawy - Ojcowie Dominikanie.

CZYTAJ DALEJ

11 lat temu zmarła Maria Okońska – współpracowniczka Prymasa Tysiąclecia

2024-05-06 11:14

[ TEMATY ]

Maria Okońska

rocznica śmierci

Kadr z filmu „Spełniona w Maryi”

Maria Okońska z mamą

Maria Okońska z mamą

11 lat temu, 6 maja 2013 r., zmarła Maria Okońska, jedna z najbliższych współpracowniczek prymasa Stefana Wyszyńskiego, założycielka Instytutu Świeckiego Pomocnic Maryi Jasnogórskiej Matki Kościoła. „Mamy jedno życie, którego nie wolno zmarnować” – głosiła jej najważniejsza dewiza.

Urodziła się 16 grudnia 1920 r. w Warszawie. Nie mogła poznać swojego ojca, który zginął dwa miesiące przed jej urodzeniem w ostatnich dniach wojny z bolszewikami. Jego ciała ani miejsca pochówku nigdy nie odnaleziono. Wraz z siostrą bliźniaczką Wandą (zmarłą w wieku 3 lat) i bratem Włodzimierzem była wychowywana przez matkę Marię z Korszonowskich. Jej rodzice poznali się w 1916 r., w czasie przygotowań do pierwszych „legalnych” od 1831 r. obchodów uchwalenia Konstytucji 3 maja. Po latach wspominała, że te rodzinne tradycje patriotyczne zadecydowały o jej postawie w kolejnych dekadach służby Kościołowi.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję