Reklama

Sonata Bożonarodzeniowa

Niedziela zamojsko-lubaczowska 51/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Boże Narodzenie - czy znajdzie się Polak, na którego nie oddziałałyby pozytywnie te słowa? Stary czy młody, wierzący czy obojętny, słysząc Wśród nocnej ciszy, przypomni sobie, że to część jego duszy. Uświadamia sobie, że jest Polakiem, że pochodzi z kraju nad Wisłą, gdzie te Święta ozdobione są tyloma zwyczajami pielęgnowanymi po dzień dzisiejszy.
Gdy organista przychodził z opłatkami, był to znak, że blisko Boże Narodzenie. Opłatki te były uroczyście poświęcone w kościele; po przyniesieniu do domu kładziono je na talerzu. Władysław Reymont w Chłopach opowiada, że na stole okrytym czystym obrusem stała pasyjka, a obok niej talerz z opłatkami. Opłatek Bożego Narodzenia zapowiadał już mękę i śmierć Zbawiciela.
"Wyszedł dekret od cezara Augusta, aby przeprowadzić spis ludności". Niezgłębiona mądrość Boża. Nawet taki cezar rzymski, cały aparat Imperium Rzymskiego, chcąc nie chcąc, służą Bożym planom. Książę pokoju przychodzi na ziemię w okresie pokoju, który wprowadziła władza Rzymu nie uznająca Jego władzy. Rozporządzenie cezara skłania do wędrówki Józefa z Maryją z Nazaretu do Betlejem, bo tam według Proroka ma się narodzić Oczekiwany.
Nie ma w ciągu roku świąt, których przeżywanie otoczone jest tyloma zwyczajami, jak Boże Narodzenie. Świadczą one o bogactwie naszego rodzinnego folkloru i kultury.
Fenomenem polskim jest mnogość pieśni Bożonarodzeniowych zwanych kolędami i pastorałkami. Jakże są one bezpośrednie, ile w nich ładunku miłości i tkliwości dla Zbawiciela i Jego Matki. Zofia Kossak napisała o Polakach, że są "urodzonymi czcicielami żłóbka". Lud polski przyzwyczajony do surowych zim, często też niebogaty potrafił wczuć się w biedę Matki "co uboga była".
Wśród kolęd znajdziemy te poważne, dostojne o bogatej treści teologicznej wykonywane często w naszych kościołach. Najliczniejsze są jednak pieśni ludowe zwane pastorałkami. W latach niewoli śpiewane w kościołach i domach polskich, umacniały świadomość narodową, uczyły bogatego języka polskiego, budowały i odnawiały więzi międzyludzkie. W mojej pamięci stoi scena z filmu Hubal, gdy w noc Bożego Narodzenia do kościoła wchodzą polscy żołnierze. Zaczyna się śpiew kolędy Bóg się rodzi. Na twarzach ludzi widać uniesienie i radość, że nie wszystko stracone, chociaż nad krajem zapada noc okupacyjna.
Ileż kolęd możemy usłyszeć obecnie w czasie Bożego Narodzenia? Ile z nich potrafimy zaśpiewać sami? Chyba niewiele, zaledwie małą cząstkę bogatej spuścizny polskiej. Egzemplarz kantyczek z końca XIX w. podawał ponad 600 pozycji. Czy to wszystkie pieśni Bożego Narodzenia? Chyba nie. A my pokolenie XXI w. znamy może kilkanaście kolęd i pastorałek i to niektórych jedną zwrotkę. Czy mamy pozwolić, aby i ten zwyczaj wygasł i zubożył przeżywanie Bożego Narodzenia?
Godne pochwały i szczególnej uwagi są koncerty kolęd i pastorałek w naszych kościołach. Oby było ich jak najwięcej i gromadziły jak najwięcej ludzi. Godną polecenia jest inicjatywa organizowania konkursów kolęd i pastorałek wśród dzieci i młodzieży. Niech się rozwija i trwa nieprzerwanie przez lata. To wszystko skłania nie tylko do słuchania, ale też do zapoznania się i wykonywania licznych polskich pieśni okresu Bożego Narodzenia. Zwróćmy też uwagę, aby w naszych rodzinach przypomnieć zwyczaj wspólnego śpiewania kolęd zanikający często z naszej winy.
W dzień Bożego Narodzenia radość wszelkiego stworzenia.
W tej ogólnej radości niech znajdzie się i nasza - wyśpiewana Maryi i Dzieciątku w pięknych polskich kolędach i pastorałkach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kryzys powołań czy kryzys powołanych?

Tę wspólną troskę o powołania powinno się zacząć nie tylko od tygodniowego szturmowania nieba, ale od systematycznej modlitwy.

Często wspominam pewną rozmowę o powołaniu. W czasach gdy byłem rektorem seminarium, poprosił o nią młody student. Opowiedział mi trochę o sobie, o dobrze zdanej maturze i przypadkowo wybranym kierunku studiów. Zwierzył się jednak z największego pragnienia swojego serca: że głęboko wierzy w Boga, lubi się modlić, że jego największe pasje dotyczą wiary, a do tego wszystkiego nie umie uciec od przekonania, iż powinien zostać księdzem. „Dlaczego więc nie przyjdziesz do seminarium, żeby choć spróbować wejść na drogę powołania?” – zapytałem go trochę zdziwiony. „Bo się boję. Gdyby ksiądz rektor wiedział, jak się mówi u mnie w domu o księżach, jak wielu moich rówieśników śmieje się z kapłaństwa i opowiada mnóstwo złych rzeczy o Kościele, seminariach, zakonach!” – odpowiedział szczerze. Od tamtej rozmowy zastanawiam się czasem, co dzieje się dziś w duszy młodych ludzi odkrywających w sobie powołanie do kapłaństwa czy życia konsekrowanego; z czym muszą się zmierzyć młodzi chłopcy i młode dziewczyny, których Pan Bóg powołuje, zwłaszcza tam, gdzie ziemia dla rozwoju ich powołania jest szczególnie nieprzyjazna. Kiedy w Niedzielę Dobrego Pasterza rozpoczniemy intensywny czas modlitwy o powołania, warto zacząć nie tylko od analiz dotyczących spadku powołań w Polsce, od mniej lub bardziej prawdziwych diagnoz tłumaczących bolesne zjawisko malejącej liczby kapłanów i osób życia konsekrowanego, ale od pytania o moją własną odpowiedzialność za tworzenie przyjaznego środowiska dla wzrostu powołań. Zapomnieliśmy chyba, że ta troska jest wpisana w naturę Kościoła i nie pojawia się tylko wtedy, gdy tych powołań zaczyna brakować. Kościół ma naturę powołaniową, bo jest wspólnotą ludzi powołanych przez Boga, a jednocześnie jego najważniejszym zadaniem jest, w imieniu Chrystusa, powoływać ludzi do pójścia za Bogiem. Ewangelizacja i troska o powołania są dla siebie czymś nieodłącznym, a odpowiedzialność za powołania dotyczy każdego człowieka wierzącego. Myśląc więc o powołaniach, zacznijmy od siebie, od osobistej odpowiedzi na to, jak ja sam buduję klimat dla rozwoju swojego i cudzego powołania. Indywidualna i wspólna troska o powołania nie może wynikać z negatywnych nastawień. Mamy się troszczyć o powołania nie tylko dlatego, że bez nich nie uda nam się dobrze zorganizować Kościoła, ale przede wszystkim z tego powodu, iż każdy człowiek jest powołany przez Boga i potrzebuje naszej pomocy, aby to powołanie rozeznać, mieć odwagę na nie odpowiedzieć i wiernie je zrealizować w życiu.

CZYTAJ DALEJ

Maryja, ekspert od szczęścia. Diecezjalny dzień skupienia dla kobiet, cz. 1

2024-04-20 13:09

Marzena Cyfert

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

Adriana Kwiatkowska i s. Maria Czepiel poprowadziły spotkanie ze słowem Bożym

W kościele Najświętszej Maryi Panny na Piasku trwa diecezjalny dzień skupienia dla kobiet. Wpisuje się on w przygotowania do Synodu Archidiecezji Wrocławskiej. Na spotkanie przybyły kobiety z całej archidiecezji.

Otwarcia spotkania dokonali bp Jacek Kiciński, bp Maciej Małyga i ks. Krystian Charchut, proboszcz parafii Najświętszej Maryi Panny na Piasku. S. Maria Czepiel, elżbietanka i Adriana Kwiatkowska podzieliły się z zebranymi słowem Bożym, które przez kilka dni medytowały. Był to fragment Ewangelii mówiący o nawiedzeniu św. Elżbiety przez Maryję (Łk 1, 39-56).

CZYTAJ DALEJ

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

2024-04-20 16:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

KUL

Centrum Heschela KUL

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec - podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Beduini to koczownicze plemiona arabskie, które żyją jeszcze na pustynnych i górzystych terenach dawnej Palestyny. Zajmują się głównie wypasem owiec. Zadziwiające, że nawet kilkudziesięcioosobowa grupa Beduinów potrafi posługiwać się sobie tylko zrozumiałym językiem i pielęgnować właściwe im zwyczaje. Żyjąc z dala od miast i większych osiedli, wieczorami zasiadają przy ognisku przed swoimi namiotami, by długo rozmawiać, śpiewać, ale także trzymać straż nocną przy swych stadach. Niekiedy okazuje się to konieczne, gdyż zdarzają się przypadki kradzieży owiec albo ataku wilków. Izraelska prasa co jakiś czas podaje informacje o wzajemnym wykradaniu stad wśród różnych plemion beduińskich albo o ataku dzikich zwierząt. Niejeden pasterz postradał życie w obronie swych stad.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję