Reklama

Strażnik wiary

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kongregacja Nauki Wiary to jedna z najważniejszych dykasterii Kurii Rzymskiej. Od 2 lipca 2012 r. - po raz drugi w najnowszej historii Kościoła - jej prefektem jest teolog niemiecki, dotychczasowy biskup Ratyzbony Gerhard Ludwig Müller.

Urodził się on 31 grudnia 1947 r. w Moguncji-Finthen w rodzinie robotniczej. Teologię i filozofię studiował w Moguncji, Monachium i Fryburgu Bryzgowijskim. W 1977 r. uzyskał doktorat, a rok później został wyświęcony na kapłana przez kard. Hermanna Volka. W 1985 r. habilitował się, a już w 1986 r. został powołany na katedrę dogmatyki katolickiej na Uniwersytecie Ludwika Maksymiliana w Monachium - miał wtedy 38 lat i był jednym z najmłodszych profesorów Uniwersytetu. Wykładał gościnnie na uniwersytetach w Peru, Hiszpanii, USA, Indiach, Włoszech i Brazylii. Jest autorem ponad 400 publikacji naukowych, z których najbardziej znana to monumentalna „Dogmatyka katolicka”. Za jego działalność naukową dwa polskie uniwersytety przyznały mu doktoraty honoris causa: Katolicki Uniwersytet Lubelski (2004 r.) i Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (2007 r.). Jan Paweł II mianował go biskupem Ratyzbony w 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bp Müller znany był już wcześniej w Watykanie - w latach 1998-2003 był członkiem Międzynarodowej Komisji Teologicznej oraz współpracował z Radą ds. Jedności Chrześcijan.

W niektórych kręgach katolickich nominacja biskupa Ratyzbony na strażnika ortodoksji katolickiej wywołała zaniepokojenie, ponieważ zarzucano mu kontakty z przedstawicielami teologii wyzwolenia, która - jak głosili krytycy - została potępiona przez Jana Pawła II i kard. Josepha Ratzingera, poprzedniego prefekta Kongregacji Nauki Wiary. Dlatego właśnie teologia wyzwolenia stała się głównym tematem naszej rozmowy.

2013-05-06 14:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Weszła w życie nowa definicja zgwałcenia

2025-02-13 08:04

[ TEMATY ]

gwałt

Adobe Stock

Zgodnie z nową definicją, zgwałceniem jest doprowadzenie innej osoby do obcowania płciowego przemocą, groźbą bezprawną, podstępem lub w inny sposób mimo braku jej zgody. Przepis, który w Kodeksie karnym zmienił definicję zgwałcenia, wszedł w życie w czwartek.

Kluczowa zmiana nowelizacji dotyczy art. 197 par. 1. Kodeksu karnego. Dotychczasowy przepis w Kodeksie karnym brzmiał: "kto przemocą, groźbą bezprawną lub podstępem doprowadza inną osobę do obcowania płciowego, podlega karze pozbawienia wolności od lat dwóch do 15". Przepis uzupełniono więc m.in. o "brak zgody".
CZYTAJ DALEJ

Jezus nas umacnia swoim Słowem i karmi swoim Ciałem

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

BP KEP

Rozważania do Ewangelii Łk 10,1-9.

Piątek, 14 lutego. Święto świętych Cyryla, mnicha, i Metodego, biskupa - patronów Europy
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie Ks. Mariusza Rosika: Konsternacja na górze

2025-02-15 11:21

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

James Tissot/pl.wikipedia.org

„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5,1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na górze, które rozpoczyna się ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u Łukasza wprowadzone została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6,17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.

Jedni dowodzili, że zwyczajem wędrownych nauczycieli było powtarzanie tych samych nauk w różnych okolicznościach. Można więc z powodzeniem przyjąć, że Jezus powtarzał błogosławieństwa nie tylko na górze czy równinie, ale także w domach, synagodze czy świątyni. Inni twierdzili, że zamiarem Mateusza było ukazanie Jezusa jako nowego Mojżesza. Skoro Mojżesz wyszedł na górę, być narodowi wybranemu dać Dekalog, tak Jezus jako nowy Mojżesz wychodzi na górę, by rodzącemu się Kościołowi, dać przykazanie miłości bliźniego. Najnowsza propozycja biblistów każe sięgnąć do aramejskiego tła wygłoszenia mowy. W języku Jezusa słowo taurah oznacza zarówno „górę”, jak i „pole”. Wydaje się, że ten właśnie termin stoi u podstaw obydwu przekładów. Można więc uniknąć konsternacji spowodowanej różną lokalizacją Jezusowego kazania.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję