Reklama

Niedziela Łódzka

Sztuka Księdza Furdyny

W Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi została otwarta wystawa twórczości sakralnej ks. Tadeusza Furdyny SDB - jednego z najwybitniejszych artystów współczesnych, obchodzącego 50-lecie pracy artystycznej

Niedziela łódzka 15/2013, str. 5

[ TEMATY ]

sztuka

Janusz Janyst

Ks. Tadeusz Furdyna podczas wernisażu

Ks. Tadeusz Furdyna podczas wernisażu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ksiądz Tadeusz Furdyna - już po uzyskaniu w Krakowie dyplomu z teologii i przyjęciu święceń kapłańskich w Oświęcimiu - studia artystyczne odbył na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, a kontynuował je w PWSSP w Gdańsku oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Później przez 20 lat był profesorem historii sztuki i konserwacji zabytków w Wyższym Seminarium Duchownym Ojców Franciszkanów w Łodzi-Łagiewnikach.

Twórczość księdza jest zjawiskiem unikatowym, będącym wynikiem wielkiego talentu, ale i tytanicznej wręcz pracy. Obejmuje kilkaset obrazów sztalugowych, rysunków, rzeźb, kilkadziesiąt całościowo wyposażonych wnętrz sakralnych, kilkaset witraży, mozaiki, polichromie, grafiki, także ilustracje książkowe. Odznacza się nowatorskimi ujęciami ikonograficznymi, zróżnicowaniem stosowanych technik. W twórczości tej, obok inspirowanych kubizmem, ekspresjonizmem czy surrealizmem prac figuratywnych obecny jest nurt abstrakcyjno-geometryczny. I mimo że niejednokrotnie zauważalny możne być wpływ takich malarzy, jak Chagall, Klee, Picasso, Miro czy Kandinsky, mamy tu do czynienia ze stylem na wskroś oryginalnym i indywidualnym. Jak podkreśla w wydanej kilka lat temu książce poświęconej dorobkowi artystycznemu ks. Furdyny łódzki historyk sztuki Jan Dominikowski, niepowtarzalną wartością są zarazem pobudzające myślowo odbiorcę odniesienia teologiczne, filozoficzne, etyczne.

Właśnie Dominikowski był pomysłodawcą wspomnianej wystawy, on też, jako jej kurator, dokonał wyboru prac - kilkudziesięciu obrazów, ponadto wielu projektów i reprodukcji witraży, fotograficznych dokumentacji aranżacji świątyń etc. Sam projekt ekspozycji jest autorstwa prof. Jakuba Wujka (bardzo dobrym pomysłem okazały się m.in. reprodukcje witraży zawieszone w środku sali wystawowej). Obecny na wernisażu bp Adam Lepa podkreślił mistrzostwo artysty w ujmowaniu sacrum w różnej formie. Mogą to potwierdzić zwiedzający, ulegając urokowi kolorów, kształtów, faktury, zróżnicowanej w intensywności ekspresji, nastrojowi bliskiemu nierzadko poetyckości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2013-04-11 11:56

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzień gniewu - spektakl

II wojna światowa. Trwa okupacja niemiecka. W pewnym polskim miasteczku, Niemcy przystąpili do likwidacji ludności żydowskiej. Kilku Żydom udaje się uciec z obławy. Jeden z nich dociera do położonego nieopodal klasztoru... Zakonnicy są wystraszeni, wiedzą, że za pomoc udzieloną Żydowi grozi im kara śmierci...nie wiedzą, że uciekinier nie jest ostatnim gościem, który w tym dniu nawiedzi ich klasztor.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV przyjął piłkarzy Napoli, tegorocznego mistrza Włoch

2025-05-27 12:55

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV przyjął w Watykanie piłkarzy klubu Napoli, tegorocznego mistrza Włoch. W krótkim przemówieniu zwrócił uwagę na znaczenie pracy całego klubu, dzięki któremu udało się osiągnąć ten tytuł. Przypomniał też o edukacyjnym aspekcie sportu. Kiedy staje się on biznesem, ryzykuje utratę wartości – ostrzegł Papież. W pierwszych słowach odniósł się do medialnych pogłosek, jakby miał być kibicem Romy. Nie wszystko, co czytacie w gazetach jest prawdą – zażartował Leon XIV.

Napoli po raz czwarty został mistrzem Włoch, po piątkowej wygranej z Cagliari. „Gratuluję zwycięstwa w mistrzostwach! To wielkie święto dla miasta Neapol” – powiedział do piłkarzy Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Serduszko pękło

2025-05-28 08:00

[ TEMATY ]

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

W kampanii wyborczej wszystko jest dozwolone – to truizm, który od lat usprawiedliwia wszelkie polityczne ekscesy. Ale to, co obserwujemy w tegorocznej kampanii Rafała Trzaskowskiego, kandydata partii z logotypem w kształcie serca, przekracza nawet tę dość luźną granicę. Serduszko miało symbolizować empatię, otwartość, szacunek. Tymczasem kampania z nim w roli głównej wygląda raczej jak opowieść o nienawiści, strachu i obsesji na punkcie... Karola Nawrockiego.

To zdumiewające, że cała energia sztabu Trzaskowskiego nie idzie na prezentowanie jego zasług, planów, wizji. Ba – nikt nawet nie próbuje udawać, że chodzi tu o promowanie kandydata. Zamiast tego – codzienna, niemal rytualna nagonka na Nawrockiego. Wypowiedzi pełne straszenia, drwin, pogardy. Jakby cała ta kampania miała jeden cel: zohydzić przeciwnika, a nie przekonać do siebie kogokolwiek.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję