Reklama

Karm mnie, jestem twój, czyli po co mi książki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Smak słów

Smok z „Miasta Śniących Książek” Waltera Moersa doświadcza już na początku pobytu w grodzie, że codzienność jest tam czytaniem po prostu przeniknięta: chcąc zjeść śniadanie, kupuje w cukierni buchlinga - smakowite ciastko w kształcie… książki. Czytając ten fragment pomyślałam o dwóch osobach, którym słowa kojarzą się nie tylko z przekazywaniem informacji, ale i z doświadczeniem jakiegoś spełnienia. Pierwsza z nich to nasza 11-letnia córka, która wieczorne hasło gaszenia światła komentuje znad otwartej książki westchnieniem: - Ale to tak smakuje!... Druga to św. Ignacy przestrzegający rekolektantów: „Nie wielość treści, lecz ich wewnętrzne smakowanie syci duszę”. Oboje zainspirowali mnie do szukania odpowiedzi na pytanie: Po co czytam, skoro pełno wokół modnych nośników informacji - innych niż książka?

Ciastko czy chleb codzienny?

Myślę, że czytanie ma coś wspólnego z odżywianiem. I że angażuje wszystkie zmysły. I że to zdecydowanie nie wszystko jedno, po jakim zestawie słów prześlizguje się mój wzrok.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kto nigdy nie czytał pod kołdrą, kto z pałającymi policzkami nie wykrzykiwał w stronę taty obwieszczającego koniec rozdziału: „Jeszczeee!!!”, temu umknęło chyba coś, co nasz 10-letni syn ujmuje w zdaniu: - Nie możesz teraz przerwać! Nie zasnę....

Reklama

Odkąd nauczyłam się płynnie czytać, czuję, że słowa mają swój smak. Smak codziennego posiłku. Co więc się stało, że ponad połowie Polaków kontakt ze słowami w książkach przestał smakować? Czy czytanie jest konieczne jak chleb? Czy też może pozostać świątecznym ciastkiem na stole codzienności?

Smakuję czy używam?

Autorka „Książki o czytaniu” twierdzi wprawdzie, że na razie nie ma czym się martwić, gdyż czytelnictwo nie umarło, zmienił się jedynie sposób czytania (tablet, Internet zamiast książek). I ona rozważa już jednak, czy zagrozi nam wkrótce konieczność ograniczenia objętości publikacji do trzech stron, gdyż takiej mniej więcej ilości tekstu jest w stanie sprostać wątły poziom koncentracji współczesnego czytelnika. Wierzę, że skoro w docieraniu do serc ludzi nie przeszkodziły Bogu nowinki techniczne (od alfabetu po Internet), poradzi sobie również i w epoce Twittera. Chcę jednak bronić własnej potrzeby czytania. Czytać po prostu lubię. Oczywiste jednak, że nie sycą mnie teksty użytkowe (np. repertuar kin). Korzystam z nich, lecz mnie nie kształtują, nie prowadzą i nie zmieniają. Nie stanowią ważnych drogowskazów (jak „Drogowskazy” Hammarskjölda). Potrzebuję codziennej porcji literatury. Ale nie we wszystkim potrafię zasmakować.

Gdy codzienność traci smak…

…czasem brak nadziei. Prócz oczywistej broni sakramentów, pomocą służyć mogą rozmowy ponad granicą pokoleń - z ludźmi, którzy swoje doświadczenia spisali w książkach. „Z całej lektury - jak mówi L. Marszałek - pozostaje często (…) jedna myśl, która jak iskra zapala w nas światło”. Ale i tu potrzeba rozwagi. „Żeby zostać mądrym, wystarczy przeczytać 10 książek - aby je znaleźć, należy przeczytać tysiące” - poucza inna sentencja.

Reklama

Jak pozostać solą ziemi, ocalić smak codzienności? Sądzę, że pomóc może dobra lektura. W naszej rodzinie pielęgnujemy zwyczaj czytania. Przemawia do nas zarówno kij, jak i marchewka z wypowiedzi książkowych moli. Ale jeszcze bardziej doświadczenie, że wspólne czytanie spaja.

Bibliotekarze grożą: 1.Bez książek zasilisz szeregi językowych prymitywów! 2. Skarłowacieją Twoje myślowe horyzonty! 3. Stracisz kontakt z mądrością ludzi, którzy żyli przed tobą! Wielu też zachęca: 1. Czytanie kształci cierpliwość i wytrwałość! Tych cech potrzebujesz w pielęgnowaniu międzyludzkich relacji. 2. Uwierz: czytanie naprawdę smakuje!

Moim argumentem jest również postawa dzieci. Uśmiecham się, gdy nasza 7-latka chłonie przyjemność czytania, zjawiając się na śniadaniu jeszcze w piżamie, ale za to z „Dziećmi z Bullerbyn” pod pachą: - Poczytaj, jak będę jadła! Zna smak opowieści. I smak następujących po nich rodzinnych rozmów, które otwierają drogę do wspólnoty myśli. Oby nie tej zbójeckiej…

Balsam czy książka zbójecka?

Myli się Oscar Wilde („Nie ma książek moralnych lub niemoralnych. Są książki napisane dobrze lub źle”). Jak nie każda potrawa służy zdrowiu, tak i nie każde słowo krzepi. „Wszystko ci wolno, ale nie wszystko przynosi korzyść” - ucina dyskusję medyk, św. Łukasz… „Istnieje tylko jedna rzecz gorsza od niedotykania książek przez ostatnie 90 dni: niedotykanie książek przez 90 dni i myślenie, że nic się nie stało” - brzmi jedna z popularnych sentencji. Ale istnieją też śmietniki myśli. Nie tylko H. Miller mawiał przecież, że życie jest zbyt krótkie, by czytać złe książki.

Moje własne kryterium dobrej lektury to odpowiedź na pytanie: Pomoże mi, czy też zaszkodzi w rozwijaniu relacji z Bogiem? Kryterium tyleż proste, co wymagające. Pytam się więc o motywację chęci przeczytania nowej książki. Czym zaowocuje posmakowanie tego tekstu? Otworzy dostęp do piękna postaw, piękna słów? Oszuka blichtrem pseudoerudycji? Utoruje drogę do mądrości? Zadziała jak tabletka przeciw zgorzknieniu? Drogocennych witamin nadziei nie wolno mi jednak zatrzymywać tylko dla siebie, bo słowa karmią. Oby tak, jak chciała moja babcia: - Niechże nam wyjdą na zdrowie!

2013-04-08 13:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziesięć utworów jedno przesłanie

Ty w obronie mojej stój
Moje życie dał mi Bóg
Nawet jeśli boisz się, nawet jeśli tracisz sens
Wiedz, że zawsze będę kochać Cię
(V Nie zabijaj, Piotr Łukaszewski)

Naszym stałym czytelnikom projekt Decalogue jest już dobrze znany. Oprócz płyty muzycznej pod tym samym tytułem do projektu zaliczymy wyprawy górskie z tablicami Dziesięciu przykazań na Synaj czy też na Mont Blanc. Każda z tych inicjatyw miała przypominać o Dziesięciu Bożych przykazaniach, które Pan Bóg przez Mojżesza zostawił nam wszystkim, a o których wielu dziś zapomniało. Od ich przestrzegania bądź nie zależy jakość naszego indywidualnego życia, ale też globalnego. Niebawem w Rzeszowie odbędzie się jeden z punktów programu kongresu Ruchu „Europa Christi”, którego celem jest przywrócenie w Europie podstawowych wartości opartych na Ewangelii i Dekalogu.
CZYTAJ DALEJ

Najważniejsza świątynia świata

2025-11-04 13:44

Niedziela Ogólnopolska 45/2025, str. 20

[ TEMATY ]

homilia

Liturgia Tygodnia

Rembrandt – Wypędzenie przekupniów z świątyń

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.

Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: inspiracją wizji pracy Jan Paweł II i ks. Popiełuszko

2025-11-08 13:26

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

Pielgrzymki świata pracy mają w Polsce długą tradycję. Ich inspiracją było nauczanie św. Jana Pawła II i jego Encyklika Laborem exercens oraz działalność bł. ks. Popiełuszki – powiedział Papież zwracając się do Polaków podczas dzisiejszej audiencji jubileuszowej.

Leon XIV podkreślił, by właśnie do tych źródeł powracali, „aby z nadzieją stawiać czoła „nowym rzeczom”, upominając się o chrześcijańską wizję ludzkiej pracy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję