Reklama

Niedziela w Warszawie

Senat archidiecezji

Niebawem zakończą się wybory do nowej Rady Kapłańskiej. Jej członkowie będą doradzać arcybiskupowi warszawskiemu przez pięć kolejnych lat

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rada kapłańska to najważniejsze w diecezji kolegium prezbiterów. Choć władza biskupa ordynariusza jest suwerenna, to jednak niektóre decyzje musi on konsultować ze swoimi księżmi, a nawet prosić ich o akceptację. Biskup ordynariusz musi liczyć się z radą, bo niektóre decyzje wymagają zatwierdzenia bezwzględnej większości głosów jej członków.

- Ponad połowa składu rady kapłańskiej wybierana jest demokratycznie - podkreśla ks. dr Janusz Bodzon, kanclerz kurii metropolitalnej oraz sekretarz rady kapłańskiej. Arcybiskup warszawski ma bezpośredni wpływ na wybór tylko 15 kapłanów spośród 35 osobowego składu rady. Pozostałych 20 księży wyłanianych jest w wyborach, w których prawo głosu mają wszyscy prezbiterzy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kapłańska demokracja

Pierwszy etap wyborów odbywa się w dekanatach archidiecezji warszawskiej. W jedenastu takich okręgach wyłania się 3 księży elektorów - jednego proboszcza, jednego księdza powyżej 12 lat kapłaństwa oraz poniżej tego wieku. - Wybory są tak skonstruowane, aby odzwierciedlały cały przekrój duchowieństwa - tłumaczy ks. Bodzon.

Diecezjalna ordynacja wyborcza zakłada więc wybór 33 księży elektorów z terenu całej archidiecezji, którzy spośród siebie wybiorą 20 biskupich „senatorów” na pięcioletnią kadencję.

Kolejne 15 miejsc w radzie to tzw. „senatorowie” z urzędu lub też księża bezpośrednio wskazani przez arcybiskupa warszawskiego. Z racji pełnionego urzędu do rady wchodzi biskup ordynariusz, biskupi pomocniczy, wikariusze generalni, wikariusze biskupi, oficjał, kanclerz, moderator wydziałów duszpasterskich kurii oraz dwaj rektorzy archidiecezjalnych seminariów duchownych.

Pozostali członkowie rady są mianowani bezpośrednio przez arcybiskupa warszawskiego. - Podczas poprzedniej kadencji kardynał zaprosił również dwóch ojców, którzy byli przedstawicielami warszawskich zakonów - mówi ks. Bodzon.

Zadania i decyzje

Głównym zadaniem rady kapłańskiej jest wspieranie arcybiskupa warszawskiego w kierowaniu archidiecezją. Drugi punkt statutu rady mówi, że jej zasadniczym celem jest troska o kapłanów. Można wiec powiedzieć, że senat biskupi jest także formą współdecydowania w kwestiach, które bezpośrednio dotyczą duchowieństwa. Członkowie rady mają zabiegać o braterską pomoc w dochowaniu wierności powołaniu, pomagać kapłanom, którzy są zagrożeni moralnie i wyczerpani fizycznie, ale także dbać o farmację duchową i intelektualną księży. Kolejnym celem jest troska o powołania oraz seminarium duchowne.

Reklama

- Spektrum poruszanych tematów na posiedzeniach rady jest bardzo szerokie. Dyskutowano zarówno nad tym, jak ma wyglądać peregrynacja Obrazu Matki Bożej Częstochowskiej na terenie archidiecezji, jak również decydowano o budowie domu księży emerytów pod Łomiankami - mówi ks. Janusz Bodzon.

Oprócz tego, są decyzje arcybiskupa warszawskiego, które musi poddać pod dyskusję i głosowanie rady. Do nich należy m. in. erygowanie nowych parafii oraz budowa kościołów, zwoływanie synodu diecezjalnego oraz sprawy finansowe, które bezpośrednio dotyczą księży. - Obecnie jednak erygowanie nowych parafii, czy budowa kościołów nie zdarza się zbyt często - tłumaczy kanclerz kurii metropolitalnej.

Księża konsultorzy

Spośród członków rady kapłańskiej arcybiskup warszawski wybiera dziesięciu księży, którzy zasiadają także w kolegium konsultorów. To wąskie gremium doradców biskupa ma znacznie więcej uprawnień od samej rady, a w czasie gdy jest vacat na stolicy biskupiej, księża konsultorzy kolegialnie podejmują prawie wszystkie ważniejsze decyzje. Tych dziesięciu księży odpowiada bowiem za ciągłość rządów w archidiecezji.

Konsultorzy uczestniczą wówczas w wyborze administratora archidiecezji. W czasie vacatu decydują nawet o tym, kogo dopuścić do święceń kapłańskich oraz stoją na straży majątku archidiecezji. Po decyzji Stolicy Apostolskiej, kto będzie nowym arcybiskupem warszawskim, nominat musi okazać właśnie przed kolegium konsultorów pismo apostolskie. Dopiero wówczas kolegium przekazuje kanonicznie rządy w archidiecezji.

- Zarówno rada kapłańska, jak i kolegium konsultorów, są bardzo ważne w każdej diecezji. Wybrani księża doradzają ordynariuszowi i wspólnie z nim podejmują decyzje, jak również zapewniają ciągłość władzy oraz łączność arcybiskupa z całym prezbiterium archidiecezji - podkreśla ks. Bodzon.

2013-04-05 14:30

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Klucz do Zamku

Niedziela warszawska 14/2021, str. VI

[ TEMATY ]

Warszawa

Zamek Królewski

Archiwum/www.zamek-królewski.pl

Teren Zamku Królewskiego. Zdjęcie zrobiono w 1970 r.

Teren Zamku Królewskiego. Zdjęcie zrobiono w 1970 r.

Przez kilka wieków był świadkiem najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski. Historia Zamku Królewskiego w Warszawie jest fascynująca.

Powstawał w kilku epokach, a kluczowy w jego dziejach był 1596 r., gdy po przeniesieniu stolicy do Warszawy, stał się oficjalną siedzibą króla i Parlamentu. Był nią aż do trzeciego rozbioru Polski, stając się symbolem władzy w Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

2024-05-09 22:01

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Dlaczego świat nie jest doskonały? Skąd bierze się w nas ciągła tęsknota za sprawiedliwością?

W tej atmosferze pełnej napięcia poznamy także historię mnicha, który podjął desperacką próbę ucieczki z klasztoru, ale niewytłumaczalna siła wciąż przyciągała go z powrotem. Czyżby sekretem była kartka pergaminu z tajemniczym napisem?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję