Reklama

Kościół

Wychowanie w Polsce: Współpraca rodziny, szkoły i kościoła

W kontekście bieżącej debaty dotyczącej obecności lekcji religii w polskich szkołach, ks. Marek Studenski w swoim vlogu analizuje znaczenie tego przedmiotu, podkreślając, że nie jest to jedynie dodatkowa lekcja, ale przede wszystkim wspólne wartości, które stanowią fundament życia młodych ludzi.

[ TEMATY ]

szkoła

ks. Studenski

lekcje religii

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W odcinku poruszana jest także kwestia tegorocznego hasła Tygodnia Wychowania: „Wychowujmy razem”. Ks. Marek zwraca uwagę na kluczową rolę współpracy między rodziną, szkołą i kościołem, które razem kształtują integralny proces wychowawczy.

Podziel się cytatem

Jednym z istotnych elementów tego wystąpienia jest nawiązanie do koncepcji Wiktora Frankla, austriackiego psychiatry, który po doświadczeniach z obozów koncentracyjnych opracował logoterapię – metodę opartą na przekonaniu, że znajomość sensu życia jest kluczowa dla przetrwania nawet w najtrudniejszych warunkach. Frankl uważał, że współczesne problemy, takie jak depresja, uzależnienia czy kryzysy psychiczne, wynikają z utraty sensu życia, co podkreśla konieczność odnalezienia wartości, które nadają życiu głębsze znaczenie. Religia, poznawana również na lekcjach katechezy w szkole, pełni funkcję prewencyjną w życiu młodych ludzi, pomagając im radzić sobie z wyzwaniami, rozwijać odpowiedzialność i unikać zagrożeń, takich jak uzależnienia.

Lekcje religii wnoszą do procesu wychowawczego i edukacyjnego duchową oraz moralną perspektywę, co jest niezwykle istotne w kształtowaniu odpowiedzialnych i etycznych obywateli. Religia oferuje spójną wizję świata, nadając sens i kierunek życiu młodego człowieka. Wspominany Wiktor Frankl dowodził, że znajomość sensu życia pozwala ludziom przetrwać nawet najcięższe chwile i unikać psychicznych załamań.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Współdziałanie rodziny, szkoły i kościoła umożliwia wszechstronny rozwój młodego człowieka, wspierając go na różnych płaszczyznach życia. Każda z tych instytucji wnosi coś, czego pozostałe nie mogą dostarczyć w równym stopniu, dlatego tylko wspólne działanie daje pełny obraz wychowania, które przygotowuje dziecko do życia jako dojrzałego, odpowiedzialnego człowieka.

Odcinek ten jest ważnym głosem w dyskusji o roli wartości chrześcijańskich we współczesnym procesie wychowawczym oraz o potrzebie zaangażowania wszystkich trzech kluczowych podmiotów – rodziny, szkoły i kościoła – w kształtowanie młodego pokolenia.

2024-09-10 13:19

Ocena: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zdalna nauka i funkcjonowanie szkół oraz placówek

[ TEMATY ]

szkoła

edukacja

nauka zdalna

Adobe Stock

Warszawa, 27 października 2020 roku. Od 24 października br. uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych i wszystkich klas szkół ponadpodstawowych, a także słuchacze placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego mają kształcenie zdalne.

Łącznie to ok. 3,8 mln osób. W trybie stacjonarnym uczy się teraz 1,4 mln przedszkolaków oraz 1,1 mln uczniów klas I-III szkół podstawowych. Taką naukę mają również uczniowie szkół specjalnych klas IV-VIII. To ponad 33 tys. dzieci, które uczą się w 982 szkołach.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy ingres nowego metropolity?

2024-11-04 15:07

[ TEMATY ]

Warszawa

ingres

Abp Adrian Galbas

metropolita warszawski

Dominik Pyrek/diecezja.sosnowiec.pl

Nie jest wykluczone, że ingres nowego metropolity warszawskiego odbędzie się jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia - przekazał KAI ks. Przemysław Śliwiński pytany o spodziewany termin tego wydarzenia. Podkreślił jednocześnie, że decyzja należy wyłącznie do nowego arcybiskupa Warszawy. Dziś mianowany nim został dotychczasowy metropolita katowicki, 56-letni Adrian Galbas SAC.

Jak wyjaśnił ks. Śliwiński, dziś w południe odbyła się tzw. prekonizacja, czyli uroczyste ogłoszenie decyzji Ojca Świętego w dwóch diecezjach, których bezpośrednio ona dotyczy: a więc w archidiecezji warszawskiej oraz archidiecezji katowickiej. Oznacza to także, że Franciszek przyjął złożoną w listopadzie ub. roku rezygnację kardynała Kazimierza Nycza z funkcji metropolity warszawskiego.
CZYTAJ DALEJ

Prof. Roszkowski pozywa Barbarę Nowacką za zniesławienie

Pozew został złożony przez prof. Roszkowskiego w Dniu Nauczyciela. Chodzi o wypowiedź minister Nowackiej na temat podręcznika jego autorstwa. Nowacka powiedziała: Pamiętacie, co oni robili? Oni uczyli kłamstwa. Przypomnijcie sobie, że do szkół wprowadzili taki przedmiot Historia i Teraźniejszość. Tam kłamstwo było na każdej stronie podręcznika. Oni uczyli tam, jak kłamać i manipulować”. Za te słowa prof. Wojciech Roszkowski pozwał minister edukacji.

Jakiś czas temu pisaliśmy: Minister Edukacji Narodowej Barbara Nowacka podczas weekendowej konwencji Koalicji Obywatelskiej, w ostrych słowach odniosła się do reformy edukacji za czasów rządu PiS, który to wprowadził do szkół przedmiot Historia i Teraźniejszość. Autorem książki jest prof. Wojciech Roszkowski, a wydawcą Wydawnictwo Biały Kruk.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję