Reklama

Niedziela Częstochowska

Ekumenizm zakorzeniony w głębokiej wierze

Niedziela częstochowska 2/2013, str. 4-5

[ TEMATY ]

ekumenizm

Ks. Mariusz Frukacz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

KS. MARIUSZ FRUKACZ: - Podział chrześcijan to zgorszenie, ale wielu to nie obchodzi….

KS. JAROSŁAW GRABOWSKI: - Podział wśród chrześcijan powinien być postrzegany w kategoriach zgorszenia i skandalu. Dlatego niezrozumiała jest postawa obojętności na zaangażowanie ekumeniczne w niektórych środowiskach kościelnych. Kard. Koch, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Jedności Chrześcijan nazwał taką sytuację „dogłębnie anormalną”. Przypomnijmy Sobór Watykański II, który uczy: „Brak jedności jawnie sprzeciwia się woli Chrystusa, jest zgorszeniem dla świata, a przy tym szkodzi najświętszej sprawie przepowiadania Ewangelii” (UR 1). Nie możemy więc być obojętni na Chrystusowe pragnienie jedności. Nie możemy też zapominać, że żyjemy w czasach, kiedy dialog z niekatolikami nie zaczyna się już od „węszenia herezji”, ale od koncentracji na tym, w co wierzymy wspólnie. Różnice brane są pod uwagę dopiero w drugiej kolejności.

- Jak odróżnić prawdziwy ekumenizm od jego namiastek czy fałszywych wizji?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Podstawą prawdziwego ekumenizmu jest wspólnie wyznawana wiara w Jezusa Chrystusa. Mimo podziałów wśród chrześcijan sam Chrystus nie jest podzielony. Wciąż jeszcze wierzymy inaczej, ale przecież nie w Innego. Wszystkie Kościoły i wspólnoty chrześcijańskie uznają jednomyślnie, że wywodzą się od Osoby Jezusa Chrystusa. Ekumenizm, aby mógł wzrastać, musi być zakorzeniony w głębokiej wierze, w przeciwnym razie nie zdoła się obronić przed przeciwstawianiem danego wyznania innemu oraz przed obojętnością na sprawy wiary. Warto o tym pamiętać w Roku Wiary, który przeżywają także, na swój sposób, wierni z innych Kościołów chrześcijańskich. W zamierzeniu Benedykta XVI Rok Wiary ma przyczynić się również do postępu na drodze dialogu ekumenicznego.

- Czy dialog ekumeniczny nie wydaje się zbyt powolny?

- Polemizując z głosami narzekającymi na zbyt wolny postęp ekumenizmu możemy posłużyć się takim oto porównaniem: dialog ekumeniczny jest podobny do lotu samolotem. Przy starcie doświadczamy dużej prędkości, ale potem, gdy już samolot osiągnie wysokość, mamy wrażenie, że stoimy w miejscu, tymczasem lecimy do przodu, i to bardzo szybko. Ci, którzy dziwią się powolności ekumenicznych osiągnięć, często nie orientują się w zagadnieniach teologicznych, a różnice międzywyznaniowe utożsamiają jedynie z różnicą obrzędów. Warto wiedzieć, że ilość dokumentów wypracowanych w dialogach ekumenicznych jest tak ogromna, że trudno je ogarnąć. Podpisane głośne deklaracje są owocem olbrzymiego wkładu pracy, którą trzeba docenić i przybliżać. W wielu środowiskach zauważam jednak coraz głębszą świadomość dążenia do jedności. Wspólnie modlimy się, świętujemy uroczystości religijne i narodowe, wspólnie podejmujemy inicjatywy charytatywne i społeczne, coraz więcej o sobie wiemy. To niewątpliwie dodaje nam siły w ufnym oczekiwaniu pełnej jedności.

- Jaki jest znaczenie ekumenizmu dla Nowej Ewangelizacji?

Reklama

- Jedność chrześcijan z woli samego Chrystusa jest niezbędnym warunkiem wiarygodnie głoszonej Ewangelii w dzisiejszym świecie. Nowa Ewangelizacja - nowa ze względu na nowy entuzjazm, nowe metody i sposoby ewangelizacji ma za zadanie odnowić zaangażowanie wszystkich wspólnot chrześcijańskich w głoszeniu tej samej Ewangelii. Przybliżenie współczesnemu człowiekowi Boga żywego jest pilnym zadaniem dla wszystkich chrześcijan. Żadne trudności nie mogą usprawiedliwić przy tym cierpliwego dążenia do pełnej jedności Kościoła. Jak możemy dawać przekonujące świadectwo, jeśli jesteśmy podzieleni? Stąd ekumenizm jest istotnym wyzwaniem dla Nowej Ewangelizacji, która może być bardziej owocna jeśli chrześcijanie będą wspólnie przepowiadać prawdę Ewangelii.

- Jakie wyzwania stoją przed częstochowską ekumenią i w jakich nowych inicjatywach wezmą udział nasi wierni?

Reklama

- Do kalendarza Kościoła na stałe wszedł styczniowy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. W tym roku w Częstochowie będzie on miał nieco szerszy wymiar. Rozpoczniemy go ekumenicznym kolędowaniem w kościele ewangelickim, po którym młodzież katolicka i ewangelicka, podzieli się świadectwem wiary i metodami jej głoszenia w swoich środowiskach. Ekumeniczne nabożeństwo Słowa Bożego odbędzie się tym razem nie w parafii katolickiej, jak do tej pory, lecz w cerkwi prawosławnej, podczas którego kazanie wygłosi ksiądz katolicki, ks. dr hab. Sławomir Zieliński, poprzedni referent ds. ekumenizmu w naszej archidiecezji. W ostatni dzień Tygodnia ekumenicznego Mszę św. o jedność chrześcijan odprawi abp Wacław Depo metropolita częstochowski.
To jednak nie jedyne inicjatywy. W maju i czerwcu obchodziliśmy wspólnie jubileusz 100-lecia parafii ewangelicko-augsburskiej w Częstochowie. W lipcu gościła grupa ewangelicko-katolicka z Linzu, z którą rozważaliśmy Słowo Boże w kościele ewangelickim. W październiku ubiegłego roku świętowaliśmy XI Ekumeniczne Spotkanie Strażaków w Mykanowie. Zaś w październiku tego roku pragniemy włączyć się w ogólnopolski Ekumeniczny Tydzień Biblii.
Co do wyzwań jakie stoją przed naszym lokalnym ekumenizmem, jak i na szczeblu krajowym, uważam, że są nimi m. in. odpowiedzialna wiedza, czyli lepsze wzajemne poznanie, nowy entuzjazm w duchu Nowej Ewangelizacji oraz jedność i stanowczość w moralnych kwestiach dotyczących ludzkiego życia, rodziny i kwestii bioetycznych. W tych sprawach chrześcijanie różnych denominacji powinni się wypowiadać jednym głosem.

- Dziękuję za rozmowę

- Dziękuję również i zapraszam wszystkich czytelników do udziału w tegorocznym Tygodniu ekumenicznym.

Szczegółowy program obchodów Tygodnia Ekumenicznego w Częstochowie zamieszczamy na stronie VIII.

2013-01-10 14:10

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedność tylko w Chrystusie

Niedziela rzeszowska 4/2022, str. I

[ TEMATY ]

ekumenizm

Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan

Ks. Janusz Sądel

Cerkiew prawosławna w Zdyni użytkowana wspólnie z katolikami

Cerkiew prawosławna w Zdyni użytkowana wspólnie z katolikami

W Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan przedstawiciele różnych wyznań spotykają się na ekumenicznych nabożeństwach, modlitwach, konferencjach itd.

Tydzień trwa od 18 do 25 stycznia. Jego hasłem są słowa: „Zobaczyliśmy Jego gwiazdę na Wschodzie i przyszliśmy oddać Mu pokłon”.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek i s. Francesca - nieoczekiwane spotkanie papieża z 94-letnią zakonnicą

2025-04-06 17:32

[ TEMATY ]

spotkanie

Watykan

papież Franciszek

Bazylika św. Piotra

s. Francesca

Włodzimierz Rędzioch

Widok pustej Bazyliki św. Piotra robi duże wrażenie

Widok pustej Bazyliki św. Piotra robi duże wrażenie

Siostra Francesca Battiloro przeżyła największą niespodziankę swojego życia w wieku 94 lat, z których 75 lat spędziła jako wizytka za klauzurą. „Poprosiłam Boga: 'Chcę spotkać się z papieżem'. I tylko z Nim! Nikt inny... Myślałam, że to niemożliwe, ale to Papież przyszedł się ze mną spotkać. Wygląda na to, że kiedy Go o coś proszę, Pan zawsze mi to daje...”. Podczas pielgrzymki z grupą z Neapolu, s. Francesca Battiloro, siostra klauzurowa modliła się dzisiaj w Bazylice św. Piotra, gdy nagle spotkała papieża.

Zakonnica, która wstąpiła do klasztoru w wieku 8 lat, złożyła śluby w wieku 17 lat, w czasie, gdy jej życie było zagrożone z powodu niedrożności jelit. Dziś opuściła Neapol wczesnym rankiem z jednym pragnieniem: przeżyć Jubileusz Osób Chorych i Pracowników Służby Zdrowia w Watykanie. Wraz z nią przyjechała grupa przyjaciół i krewnych. Poruszająca się na wózku inwalidzkim i niedowidząca siostra Francesca - urodzona jako Rosaria, ale nosząca imię założyciela Zakonu Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny św. Franciszka Salezego, który, jak mówi, uzdrowił ją we śnie - chciała przejść przez Drzwi Święte Bazyliki św. Piotra. Biorąc pod uwagę jej słabą kondycję, pozwolono jej przeżyć ten moment całkowicie prywatnie, podczas gdy na Placu św. Piotra odprawiano Mszę św. z udziałem 20 000 wiernych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję