Reklama

Kościół

Duszpasterz do rodziców: chcecie przekazać dziecku wiarę? Budujcie relacje i dajcie świadectwo

Radzę rodzicom, by zamiast zmuszać dzieci do praktyk religijnych, budowali z nimi dobre relacje i dawali swoim życiem czytelne świadectwo - powiedział PAP założyciel Oblackiego Centrum Młodzieży NINIWA ojciec Tomasz Maniura. Dodał, że młodzi chcą, żebyśmy uznali ich prawo do wolności.

[ TEMATY ]

dzieci

rodzice

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

PAP: Od wielu lat pracuje ojciec z młodzieżą. W Polsce od kilku lat obserwujemy systematyczny spadek praktyk religijnych wśród młodych ludzi. Z czego to wynika?

Ojciec Tomasz Maniura: Na pewną dużą rolę w laicyzacji odegrał spadek zaufania do Kościoła jako instytucji. Mam tu na myśli skandale z udziałem duchownych, o których było głośno w mediach. Sądzę jednak, że nie jest to główny czynnik.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Młodzież ma dzisiaj w życiu wiele możliwości. Mogą wyjechać za granicę lub zostać w kraju, mogą studiować lub nie, założyć firmę lub żyć na garnuszku rodziców, mogą zawrzeć związek małżeński, żyć w wolnym związku lub w ogóle w pojedynkę. Mogą wierzyć w Chrystusa lub nie wierzyć w nic, albo wybrać zupełnie inną religię.

W czasach, kiedy ja byłem młody, ścieżka życia była zasadniczo z góry wytyczona. Teraz od nieustającego festiwalu możliwości można nabawić się bólu głowy. Nie chcę powiedzieć, że wolność wyboru to jest coś złego; warto podejmować świadome decyzje. W praktyce jednak, kiedy przychodzi co do czego, młodzi nie są w stanie wybrać niczego, ponieważ w momencie, kiedy decydują się na coś konkretnego, tracą wszystkie inne opcje.

Reklama

Najgorsze w tym wszystkim jest, że w świecie nieograniczonych możliwości młodzi zostali pozostawieni sami sobie. Rodzice i wychowawcy zwyczajnie nie mają czasu, żeby ich prowadzić. Nie narzucać i kontrolować, ale towarzyszyć w dokonywaniu wyborów. Niestety coś podobnego dzieje się również w Kościele. Księża mają mnóstwo wymówek, żeby nie spędzać czasu z młodymi - a to trzeba wybudować kościół, a to zająć się jakąś papierkową robotą w parafii. Niestety, nie da się przekazać wiary bez zbudowania relacji.

PAP: Czy zdaniem ojca takie sprawy jak wiara i Bóg po prostu przestały młodych interesować?

O. T. Maniura: Osobiście coraz częściej spotykam młodych, którzy są nie tyle wrogo nastawieni do Kościoła, ile są wobec niego obojętni. Wiara w Boga jawi się im jako jedna z wielu możliwości, w dodatku nie najatrakcyjniejsza.

Młodzi bacznie obserwują dorosłych, a oni często nie dają najlepszego świadectwa. W sferze deklaracji wskazują na wartości chrześcijańskie, posyłają dziecko do kościoła, czy na lekcje religii, ale wiara nie jest dla nich punktem odniesienia. Młodzi szukają szczęścia, jednak patrząc na dorosłych widzą, że oni wcale szczęśliwi nie są, na wszystko narzekają, są przemęczeni i sfrustrowani. Dzieci patrzą na rodziców, którzy wzięli kościelny ślub, a potem się rozwiedli lub żyją pod jednym dachem jak pies z kotem. Oni nie chcą iść tą drogą. Żeby ukazać sens wiary dorośli muszą udowodnić, że Bóg pomaga im dobrze przeżywać trudności, które każdy w swoim życiu napotyka. Brakuje dziś przekonującego świadectwa dorosłych, którzy dzięki Bożej pomocy są szczęśliwi pomimo problemów i mają w sercu pokój.

PAP: Wiele osób upatruje źródła laicyzacji w rozpowszechnieniu internetu. Co ojciec na to?

Reklama

O. T. Maniura: Na pewno internet powoduje wiele zamętu. W internecie jest wszystko, mnóstwo informacji, których prawdziwości nie da się łatwo zweryfikować. Trudno odróżnić prawdę od fake newsa, treści wartościowe od takich, które nic nie wnoszą.

Młodzi, będąc non stop online, tracą sposobność, żeby pobyć sam na sam ze swoimi myślami. Dawniej kiedy człowiek kładł się spać, miał wokół siebie ciszę, która skłaniała do refleksji. Dziś dzieciaki nawet w łóżku wciąż przeglądają media społecznościowe. A przecież życie duchowe wymaga ciszy, skupienia, nawiązania relacji z sobą samym. Nie da się tego zrobić, jeśli przez cały dzień naszą uwagę pochłaniają ekrany.

PAP: Czego młodzi oczekują od duszpasterzy?

O. T. Maniura: Na pewno oczekują obecności; tego, żeby ksiądz się nie spieszył i miał czas. Na pewno oczekują też, żebyśmy ich nie oceniali. Kiedy do Jezusa przyprowadzili kobietę cudzołożną, to On jej na wstępie nie ocenił, podobnie było z celnikiem Zacheuszem. Wielu z nas popełnia ten błąd, że kiedy spotykamy młodego człowieka, który jest od stóp do głów wytatuowany, ma nietypowy kolor włosów albo kolczyk w nosie - to wystarczy, by go negatywnie ocenić.

Sądzę, że młodzi oczekują też od nas, że uznamy ich prawo do wolności. Jako ksiądz często spotykam rodziców i dziadków, którzy załamują ręce, bo ich dzieci nie chcą chodzić do kościoła. Kiedy pytam ich, w jaki sposób starają się młodych do tego zachęcić, rozpoczyna się długa litania nakazów, gróźb i rozmaitych sposobów wymuszenia na młodym człowieku, żeby jednak do kościoła poszedł. A potem rozpacz, bo to nie działa.

Reklama

Zauważmy, że Jezus nikogo do niczego nie zmuszał. Trzeba zrozumieć, że nie da się nikogo zmusić do relacji z Bogiem; to musi być świadoma, autonomiczna decyzja. Kiedy kogoś zmuszamy, paradoksalnie zamykamy mu drogę powrotu. Radzę rodzicom, by zamiast zmuszać dzieci do praktyk religijnych budowali z nimi dobre relacje i dawali swoim życiem czytelne świadectwo.

PAP: Co z osobami, które nie wyniosły z domu pozytywnego przekazu wiary?

O. T. Maniura: Jestem odpowiedzialny za organizację Festiwalu Życia w Kokotku. Proponujemy młodym przestrzeń budowania relacji z rówieśnikami z odniesieniem do wartości. Kolejną inicjatywą naszego duszpasterstwa są wyprawy, podczas których jedziemy rowerami przez cały kontynent bez auta technicznego oraz zaplanowanych noclegów. Objechaliśmy w ten sposób całą Europę, zahaczyliśmy nawet o Afrykę i Bliski Wschód. Jako duszpasterz jestem z nimi przez cały czas, razem z nimi się męczę, śpię w namiocie i jem konserwy. W ten sposób tworzy się przestrzeń do głoszenia Słowa Bożego i dzielenia się wiarą.

PAP: Czy Oblackie Centrum Młodzieży NINIWA ma jakiś pomysł, jak ewangelizować środowiska, które kościoły omijają szerokim łukiem, i na pewno nie przyjadą na Festiwal Życia do Kokotka?

O. T. Maniura: Są takie środowiska, w których na dźwięk słowa "ksiądz" ludzie dostają gęsiej skórki. Jako duszpasterze najlepszym, co możemy zrobić, to budować wspólnoty i formować w nich młodych w taki sposób, żeby oni chcieli się dzielić wiarą z rówieśnikami w szkole, na uczelni, na imprezie.

Reklama

W naszym duszpasterstwie wskazujemy na cztery kroki, które w ewangelizacji są niezbędne. Po pierwsze, należy modlić się za osoby, którym chcemy głosić Ewangelię. Po drugie trzeba im służyć. Tu nie chodzi o narzucanie się, ale o to, by ten człowiek doświadczył, że może na mnie liczyć i że jest dla mnie ważny. Dopiero kiedy to się stanie, ludzie naturalnie zaczynają się otwierać. Tak tworzy się przestrzeń do dzielenia się wiarą. Później można zaprosić kogoś do wspólnoty, wszystko na fundamencie wolności.

Nazwa naszej wspólnoty nawiązuje do biblijnej historii Jonasza, proroka posłanego przez Boga do Niniwy, której mieszkańcy Boga odrzucili. Dzisiejszy świat to taka współczesna Niniwa, a my, jak Jonasz, jesteśmy posłani, by iść do jego mieszkańców z Ewangelią. Ta biblijna opowieść uczy nas, że najsłabszym ogniwem tego przedsięwzięcia był sam Jonasz - on dawno już mieszkańców Niniwy przekreślił. Tak samo jest z nami, często uważamy, że jesteśmy lepsi od ludzi, którym mamy głosić Ewangelię. To znak, że to my potrzebujemy nawrócenia.

O. Tomasz Maniura jest oblatem, konsultorem Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży przy Konferencji Episkopatu Polski i założycielem Oblackiego Centrum Młodzieży NINIWA. Od 2007 roku organizuje wyprawy rowerowe NINIWA Team, a od 2018 r. jest głównym organizatorem Festiwalu Życia w Kokotku.

Rozmawiała Iwona Żurek (PAP)

Autor: Iwona Żurek

iżu/ jann/

2024-06-01 09:37

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy w małżeństwie jest jak w zakonie?

Wiele razy się zdarzało, że na zakończenie rekolekcji Spotkań Małżeńskich ktoś spośród uczestników spontanicznie mówił: „W małżeństwie jest zupełnie jak w zakonie”. Tym wypowiedziom towarzyszyło nieraz zdziwienie odkryciem i rozpoznaniem swojego małżeństwa w takiej perspektywie. Przeżywamy rok życia konsekrowanego. Może warto w tym kontekście pomyśleć, czy nie jest to także swego rodzaju „rok małżeństw”?
CZYTAJ DALEJ

Loyola - tam, gdzie zaczęło się życie św. Ignacego

Niedziela w Chicago 31/2006

[ TEMATY ]

św. Ignacy Loyola

wikipedia.org

Św. Ignacy z Loyoli

Św. Ignacy z Loyoli
Dla chrześcijan miejsca urodzin świętych - osób, które znacząco wpłynęły na dzieje świata, jego kulturę czy życie duchowe, zawsze wzbudzały ogromne zainteresowanie. Zwyczaj nawiedzania tych miejsc istniał od początku chrześcijaństwa i był wyraźnym wyznaniem wiary, ale jednocześnie miał też za zadanie tę wiarę umacniać. Święci różnego formatu mieli ogromne znaczenie nie tylko dla pielgrzymów z daleka, ale i dla lokalnych społeczności. Mieszkańcy miasta nie tylko liczyli na wstawiennictwo swoich świętych, ale byli im również wdzięczni za nieśmiertelną sławę, jaką zyskiwali z tego powodu, że właśnie od nich wywodził się ten czy inny święty. Kto by na przykład słyszał o niewielkiej miejscowości Loyola, położonej w górach w kraju Basków (Hiszpania), gdyby nie przyszedł tutaj na świat i wychowywał się Ignacy, święty, założyciel zakonu jezuitów. Loyola to bardzo malowniczo położone miejsce. Ukryte jest pośród gór, niezbyt daleko od biegnącej wzdłuż brzegu hiszpańskiej części Zatoki Biskajskiej. Odnaleźć je nie jest łatwo, choćby z tego powodu, że tamtejsze kierunkowskazy zawierają podwójne nazwy miejscowości, po hiszpańsku i po baskijsku. Sanktuarium w Loyola wyrosło wokół rodzinnego domu Ignacego, a raczej małej rodzinnej fortecy. Ten kwadratowy, czterokondygnacyjny budynek to prawdziwy zabytek pochodzący aż z XIV wieku. W 1460 r. zaniedbaną i opuszczoną budowlę odbudował dziadek Świętego. W owym czasie w Hiszpanii warowne domy szlachty, takie jak w Loyoli, nie były niczym nadzwyczajnym. Trzeba bowiem pamiętać, że podobnie jak w Rzeczpospolitej szlachta stanowiła tam aż ok. 10 procent społeczeństwa - znacznie więcej niż w innych krajach europejskich. Ignacy przyszedł na świat w tym domu w 1491 r. Nadano mu na imię Inigo, które później zmienił on na obecnie znane. Dom w Loyola był nie tylko świadkiem pierwszych dni i lat życia świętego, ale również jego gruntownej duchowej przemiany, która poprowadziła go do tak głębokiego umiłowania Kościoła i oddania całego życia na służbę Ewangelii. To stąd zapoczątkował on niezwykle bogatą pielgrzymkę życia, która wiodła przez Paryż, Wenecję, Ziemię Świętą i Rzym, i zaowocowała powstaniem niezwykłego zakonu. Radykalny zwrot w życiu Ignacego nastąpił wówczas, gdy będąć już dojrzałym mężczyzną brał aktywny udział w życiu ówczesnej szlachty i możnowładców. Niestety, miało ono również mniej przyjemny element - wojowanie. Jako trzydziestoletni mężczyzna w czasie wojny z Francją otrzymał ranę, która wprawdzie nie była śmiertelna, ale unieruchomiła tego energicznego człowieka na wiele miesięcy. Szczęśliwie, rekonwalescencję mógł odbyć w swoim rodzinnym domu, w Loyoli. Tutaj przeprowadzono kolejne operacje jego okaleczonej nogi, tutaj Ignacy spędzał godziny na pobożnych lekturach (nie miał wówczas innych książek do dyspozycji), tutaj wreszcie dokonał się najważniejszy zwrot w jego życiu - postanowił oddać się służbie Bogu. Odtąd każdy krok w jego życiu prowadził, jak się wydaje w jednym kierunku - poszukiwania woli Bożej. W powstałych jakiś czas potem Ćwiczeniach duchowych Ignacy przedstawił metodę jej znalezienia, a założone niemal dwadzieścia lat po przemianie (1540) nowe zgromadzenie zakonne - Towarzystwo Jezusowe, posiało ożywczy ferment w Kościele w skali nie spotykanej bodaj od czasów św. Franciszka z Asyżu. Szczęśliwie pomimo wielu wojen i przewrotów, rodzinny dom Ignacego zachował się w doskonałym stanie. Na pierwszym piętrze można znaleźć kuchnię rodziny, a na drugim jadalnię oraz pokój, w którym urodził się Święty. W budynku umieszczono również rzeźbę Matki Bożej z Monserrat - hiszpańskiej Jasnej Góry - oraz kopię miecza, który Ignacy pozostawił w tym katalońskim sanktuarium. W pomieszczeniu, gdzie się kurował obecnie znajduje się kaplica, a w niej niezwykle sugestywna rzeźba przedstawiająca Świętego w chwili duchowej przemiany. Warownię Loyolów szczelnie otaczają budynki klasztorne, w których części urządzono muzeum. Witraże, ołtarze i inne sprzęty liturgiczne przywołują na pamięć życie św. Ignacego i osób z nim związanych. A trzeba pamiętać, że już za życia pociągnął on za sobą wiele wybitnych osób, z których kilku zostało kanonizowanych. Ich statuy - św. Franciszka Ksawerego, św. Franciszka Borgia, św. Alojzego Gonzagi i św. Stanisława Kostki znajdują się w portyku przepięknej barokowej bazyliki, która dominuje nad całym sanktuarium. Pierwotny plan tej świątyni, poświęconej w 1738 r. opracował sam Carlo Fontana. Wnętrze tego dużego kościoła, choć ciemne, imponuje grą różnobarwnych marmurów; widać również szczegółowe dopracowanie detali zwłaszcza w głównym ołtarzu. Drzwi z libańskiego cedru i kubańskiego mahoniu dopełniają kompozycję architektoniczną świątyni. W kościele nie mogło oczywiście zabraknąć słynnego motta świętego: „Ad Maiorem Dei Gloriam” - „Na większą chwałę Bożą”. Na czterech łukach świątyni umieszczono jednak tylko jego pierwsze litery - A, M, D, G. Urokowi Loyoli, zarówno duchowemu, jak i architektonicznemu, wyraźnie ulegają mieszkańcy regionu, skoro rezerwacji ślubu należy dokonywać tu na długo przed datą uroczystości. Nie ma tu jednak tłumu pielgrzymów, jak w wielu znanych sanktuariach Europy, co powoduje, że wizyta staje się prawdziwym odpoczynkiem. Pielgrzymują tu również duchowni. Przybywają by odprawić Mszę św. prymicyjną, odnowić śluby czy przeżyć rocznicę święceń lub jubileusz życia zakonnego lub tak po prostu. Planując nawiedzenie Fatimy, Lourdes czy Santiago de Compostella, lub też odpoczynek w ekskluzywnym San Sebastian, warto zadać sobie trud, by odwiedzić Loyolę. Uwaga jednak - to urocze miejsce wymusi na nas gruntowną powtórkę z dziejów. Śledząc bowiem losy św. Ignacego i jego dzieła nie w sposób nie przebiec myślą przez pół Europy i przez znaczący fragment jej historii.
CZYTAJ DALEJ

Bp Lechowicz: Powstańcy Warszawscy są dla nas przykładem, że nie wolno się godzić ze złem

2025-07-31 18:44

[ TEMATY ]

rocznica

Powstanie Warszawskie

bp Wiesław Lechowicz

PAP/Paweł Supernak

Obchody 81. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Biskup polowy Wojska Polskiego Wiesław Lechowicz przewodniczy uroczystej polowej mszy świętej

Obchody 81. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Biskup polowy Wojska Polskiego Wiesław Lechowicz przewodniczy uroczystej polowej mszy świętej

Powstańcy Warszawscy są dla nas przykładem, że nie wolno się godzić ze złem i w życiu osobistym, i w przestrzeni społecznej - powiedział podczas Mszy św. na placu Krasińskich biskup polowy Wiesław Lechowicz. Ordynariusz wojskowy przewodniczył Eucharystii sprawowanej w przeddzień 81. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Po Mszy św. rozpoczął się apel pamięci z udziałem prezydenta Andrzeja Dudy, prezydenta-elekta Karola Nawrockiego, kombatantów, parlamentarzystów i władz miasta.

Eucharystię koncelebrowali bp Rafał Markowski, biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej, bp Romuald Kamiński, ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej, bp Tadeusz Pikus, biskup senior diecezji drohiczyńskiej, kapelani Ordynariatu Polowego oraz liczne grono duchownych obydwu warszawskich diecezji.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję