Reklama

Wakacyjny cykl rokitniański (1)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Historia obrazu słynącego łaskami

Pochodzenie obrazu rokitniańskiego okrywa wiele tajemnic. Najwięcej mogą powiedzieć pracownicy Państwowego Muzeum w Poznaniu, którzy badali obraz i poddawali go konserwacji w 1947 i w 1966 r. W wyniku dokładnych badań doszli do wniosku, że obraz Matki Bożej z Rokitna pochodzi z XVI wieku. Wszystko wskazuje, że pierwotnie namalowany obraz był większy: liczył 60 cm wysokości na 45 cm szerokości. Obecne jest on zmniejszony i jego wymiary wynoszą 40 na 27 cm. Nie da się zbadać przyczyn tego zabiegu, ani też jak wyglądał obraz w jego pełnym wymiarze.
Najbardziej prawdopodobna wersja pochodzenia cudownego obrazu głosi, że jako ikona został namalowany na Wschodzie i w nieznany bliżej sposób (brak dokumentów na ten temat) znalazł się w posiadaniu Jana Stawickiego, którego rodzina mieszkała na Kujawach. Z dokumentacji archiwalnej wynika, że obraz został przekazany w darze ks. Maciejowi Dąbrowskiemu, który był znawcą dzieł sztuki. Otrzymał go, gdy z polecenia arcybiskupa gnieźnieńskiego przeprowadzał wizytację archidekanatu kruszwickiego.
Prawdopodobnie ks. Maciej Dąbrowski sprzedał obraz rodzinie zmarłego biskupa Rozdrażewskiego. Według relacji zamieszczonych w dziele ks. Steczewicza z 1672 r., dowiadujemy się, że krewna bp. Rozdrażewskiego Anna Rozdrażewska, wychodząc za mąż w 1603 r. za Wacława Leszczyńskiego, wniosła obraz jako wiano do tej rodziny.
W 1624 r. córka Leszczyńskich Katarzyna poślubiła Piotra Opalińskiego, otrzymując w wianie obraz. Po jej śmierci w 1654 r. i śmierci jej męża Piotra w 1665 r. obraz przeszedł w posiadanie ich syna Kazimierza, opata cystersów w Bledzewie. Matka opata - Katarzyna Opalińska - miała szczególne nabożeństwo do Matki Najświętszej i często w domu modliła się przed Jej obrazem. Doświadczyła też wielu łask na modlitwie do Matki Bożej za pośrednictwem małego obrazu rodzinnego i dlatego przed śmiercią miała powiedzieć: „Kto ten obraz otrzyma po jej śmierci, ten będzie miał największy skarb”.
Historia początków obrazu rokitniańskiego świadczy, jak żywe było nabożeństwo do Matki Najświętszej w rodzinach polskich. Kult Maryi stawał się okazją do gromadzenia się ojców, matek i dzieci na wspólnej modlitwie. W ten sposób Maryja formowała ich w duchu jedności i miłości. Obyśmy tej tradycji nie zaprzepaścili. Maryja jest najdoskonalszą nauczycielką miłości do Boga i ludzi. Niech i dzisiaj uczy nasze rodziny miłości do Jezusa Chrystusa, a w Chrystusie do każdego człowieka, a szczególnie do dziecka poczętego, urodzonego i do ludzi chorych, cierpiących i niepełnosprawnych.

Początki kultu obrazu rokitniańskiego

Otrzymany w spadku po ojcu obraz Kazimierz Opaliński zabrał ze sobą do klasztoru cystersów w Bledzewie. Początkowo przechowywał go w swoich opackich pokojach. Liczne zajęcia związane z kierowaniem klasztorem i wyjazdy spowodowały, że obraz nie doznawał należytej czci.
W życiu opata bledzewskiego pojawiało się jednak coraz więcej trudnych problemów. Najpoważniejszymi z nich były spory z bratem Janem Opalińskim, a zwłaszcza coraz częstsze i coraz poważniejsze choroby. W takim stanie opat mocno przeżył sen, w którym widział matkę swoją modlącą się przed obrazem i płaczącą z powodu braku należnej czci dla Matki Najświętszej w odziedziczonym obrazie. Otrzymał też we śnie napomnienia, by bardziej zainteresował się kultem Matki Najświętszej.
Pod wpływem tych przeżyć opat postanowił oddać obraz do kościoła klasztornego i umieścić go w bocznym ołtarzu, by tam odbierał należną mu cześć. Gdy wierni dowiedzieli się o umieszczeniu obrazu w kościele klasztornym, coraz liczniej przybywali na modlitwę przed wystawionym do kultu obrazem. Liczba czcicieli wystawionego obrazu Matki Najświętszej zaczęła szybko wzrastać, gdy rozeszła się wieść, że opat Kazimierz Opaliński, złożony śmiertelną chorobą, po modlitwach przed tym obrazem, nagle wrócił do zdrowia.
Dotychczas spokojny kościół klasztorny, przeznaczony do Liturgii Godzin i Mszy św. odprawianej dla zakonników, stał się teraz miejscem stałego pielgrzymowania wiernych. Wierni chcieli mieć stały dostęp do swojej Matki, by przedstawić Jej swoje boleści i problemy. Błyskawicznie rozwijający się kult Matki Bożej w Jej łaskami słynącym obrazie kolidował z całą formą życia zakonnego. Opat zastanawiał się, jak ten problem rozwiązać.
Tak się złożyło, że musiał on wyjechać na kilka tygodni do Rokitna, do parafii od 1661 r. obsługiwanej przez cystersów z Bledzewa. Tęsknił za cudownym obrazem i dlatego polecił go przywieźć do Rokitna. Z szacunku i religijnej czci dla obrazu, przez którego pośrednictwo odzyskał zdrowie, umieścił go w głównym ołtarzu w kościele parafialnym w Rokitnie. Gdy wierni dowiedzieli się o tym, zaczęli tłumnie przybywać do kościoła w Rokitnie. Opat bledzewski, widząc wielkie nabożeństwo do Matki Bożej w obrazie, radził się okolicznych księży diecezjalnych i zakonnych, co robić: zostawić obraz w Rokitnie czy przewieźć go z powrotem do Bledzewa? Wszyscy uznali, że obraz powinien pozostać w Rokitnie. Jego opatrznościowe sprowadzenie do Rokitna i tak szybko rozwijający się kult Matki Bożej dowodzą, że taka jest wola Boga, aby obraz pozostał w Rokitnie.
W dokumentach nie znajdziemy daty, kiedy faktycznie obraz Matki Bożej został umieszczony w kościele parafialnym w Rokitnie, jednak z opisów cudownych uzdrowień zamieszczonych w trzeciej części dzieła ks. K. Staczewicza wynika, że fakt ten miał miejsce w 1669 r., między lipcem a początkiem listopada.
Przedziwne są drogi Opatrzności Bożej. One doprowadziły do ustalenia odpowiedniego miejsca i nagłego rozwoju kultu nabożeństwa do Matki Najświętszej w Jej obrazie, odtąd nazywanym rokitniańskim.

(Tekst pochodzi z czytanek majowych na 2009 r. opracowanych przez bp. Pawła Sochę)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan/Włochy: utworzyć wszędzie centra zgłaszania nadużyć

2024-05-30 15:09

[ TEMATY ]

Watykan

Monika Książek

Nowy sekretarz Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich, bp Luis Manuel Alí Herrera zachęcił włoski Kościół do tworzenia ogólnokrajowych centrów zgłaszania nadużyć, do których mogliby się zwracać poszkodowani oraz do współpracy z władzami. - Często brak zgłoszeń jest błędnie interpretowany jako brak ofiar - podkreślił biskup podczas konferencji "Przemoc wobec dzieci. Odczytanie kontekstu włoskiego (2001-2021)", zorganizowanej dla włoskiego episkopatu (CEI) w ambasadzie Włoch przy Stolicy Apostolskiej w Rzymie. Według ostatnich danych 77 procent włoskich diecezji utworzyło tak zwane „Centri di ascolto” (centra słuchania) od 2019 roku. "Chcę podkreślić - kontynuował - znaczenie dalszej współpracy, oferując całkowite wsparcie Papieskiej Komisji dla Konferencji Episkopatu Włoch".

Bp Alí Herrera zaznaczył, że "wspólnie można dalej promować kulturę ochrony na całym terytorium, aby ofiary mogły odzyskać utracone zaufanie i czuć się swobodnie, zgłaszając to, co im się przydarzyło, bez obawy, że nie zostaną wysłuchane". Biskup, który został mianowany w marcu tego roku na stanowisko sekretarza, wyjaśnił zadania Papieskiej Komisji: pierwszym jest "pomoc Konferencjom Biskupów w opracowaniu ich własnych wytycznych, dotyczących ochrony nieletnich i osób bezbronnych", drugim jest "weryfikacja stosowania artykułu 2 Motu Proprio "Vos Estis Lux Mundi", który nakazuje obowiązek ustanowienia w każdej diecezji stabilnych i łatwo dostępnych biur do zbierania skarg i szybkiej pomocy ofiarom", trzecim jest "odpowiedzialność za sporządzenie rocznego raportu na temat polityki i inicjatyw dotyczących ochrony wdrożonych w całym Kościele".

CZYTAJ DALEJ

Boże Ciało i wianki

Niedziela łowicka 21/2005

www.swietarodzina.pila.pl

Boże Ciało, zwane od czasów Soboru Watykańskiego II Uroczystością Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, jest liturgicznym świętem wdzięczności za dar wiecznej obecności Jezusa na ziemi. Chrześcijanie od początków Kościoła zbierali się na łamaniu Chleba, sławiąc Boga ukrytego w ziemskim chlebie. Święto jest przedłużeniem Wielkiego Czwartku, czyli pamiątki ustanowienia Eucharystii. A z tego wynika, że uroczystość ta skryta jest w cieniu Golgoty, w misterium męki i śmierci Jezusa.

Historia święta Bożego Ciała sięga XIII wieku. W klasztorze w Mont Cornillon, w pobliżu Liege we Francji, przebywała zakonnica Julianna, która wielokrotnie miała wizję koła na wzór księżyca, a na nim widoczną plamę koloru czarnego. Nie rozumiała tego, więc zwróciła się do przełożonej. Gdy ta ją wyśmiała, Julianna zaczęła się modlić i pewnego razu usłyszała głos, oznajmiający, że czarny pas na tarczy księżyca oznacza brak osobnego święta ku czci Eucharystii, które ma umocnić wiarę, osłabioną przez różne herezje.
Władze kościelne sceptycznie odnosiły się do widzeń prostej Zakonnicy. Jednak kolejne niezwykłe wydarzenie dało im wiele do myślenia. W 1263 r. w Bolsenie, niedaleko Rzymu, kapłan odprawiający Mszę św. zaczął mieć wątpliwości, czy to możliwe, aby kruchy opłatek był Ciałem Pańskim. I oto, gdy nastąpił moment przełamania Hostii, zauważył, że sączy się z niej krew i spada na białe płótno korporału na ołtarzu. Papież Urban IV nie miał już wątpliwości, że to sam Bóg domaga się święta Eucharystii i rok po tym wydarzeniu wprowadził je w Rzymie, a papież Jan XXII (1334 r.) nakazał obchodzić je w całym Kościele. Do dziś korporał z plamami krwi znajduje się we wspaniałej katedrze w Orvieto, niedaleko Bolseny. Wybudowano ją specjalnie dla tej relikwii.
W Polsce po raz pierwszy święcono Boże Ciało w 1320 r., za biskupa Nankera, który przewodził diecezji krakowskiej. Nie było jednak jeszcze tak bogatych procesji, jak dziś. Dopiero wiek XVI przyniósł rozbudowane obchody święta Bożego Ciała, zwłaszcza w Krakowie, który był wówczas stolicą. Podczas procesji krakowskich prezentowały się proporce z orłami na szkarłacie, obecne było całe otoczenie dworu, szlachta, mieszczanie oraz prosty lud z podkrakowskich wsi.
W czasie procesji Bożego Ciała urządzano widowiska obrzędowe lub ściśle teatralne, aby przybliżyć ich uczestnikom różne aspekty obecności Eucharystii w życiu. Nasiliło się to zwłaszcza pod koniec XVI wieku, kiedy przechodzenie na protestantyzm znacznie się nasiliło i potrzebna była zachęta do oddania czci Eucharystii.
W okresie rozbiorów religijnemu charakterowi procesji Bożego Ciała przydano akcentów patriotycznych. Była to wówczas jedna z nielicznych okazji do zademonstrowania zaborcom żywej wiary. W procesjach niesiono prastare emblematy i proporce z polskimi godłami, świadczące o narodowej tożsamości.
Najpiękniej jednak Boże Ciało obchodzono na polskiej wsi, gdzie dekoracją są łąki, pola i zagajniki leśne. Procesje imponowały wspaniałością strojów asyst i wielką pobożnością prostego ludu, wyrażającego na swój sposób uwielbienie dla Eucharystii. Do dziś przetrwał zwyczaj zdobienia ołtarzy zielonymi drzewami brzóz i polnymi kwiatami. Kiedyś nawet drogi wyścielano tatarakiem. Do dziś bielanki sypią też przed kroczącym z monstrancją kapłanem kolorowe płatki róż i innych kwiatów.
Boże Ciało to również dzień święcenia wianków z wonnych ziół, młodych gałązek drzew i kwiatów polnych. Wieniec w starych pojęciach Słowian był godłem cnoty, symbolem dziewictwa i plonu. Wianki z ruty i kwiatów mogły nosić na głowach tylko dziewczęta.
Na wsiach wierzono, że poświęcone wianki, powieszone na ścianie chaty, odpędzają pioruny, chronią przed gradem, powodzią i ogniem. Dymem ze spalonych wianków okadzano krowy, wyganiane po raz pierwszy na pastwisko. Zioła z wianków stosowano też jako lekarstwo na różne choroby.
Gdzieniegdzie do poświęconych wianków dodawano paski papieru, z wypisanymi słowami czterech Ewangelii. Paski te zakopywano następnie w czterech rogach pola, dla zabezpieczenia przed wszelkim złem.
Dziś Boże Ciało to jedna z niewielu już okazji, aby przyodziać najpiękniejszy strój świąteczny - strój ludowy. W Łowickiem tego dnia robi się tęczowo od łowickich pasiaków. Kto wie, czy stroje ludowe zachowałyby się do dziś, gdyby nie możliwość ich zaprezentowania podczas uroczystości kościelnych. Chwała zatem i wielkie dzięki tym duszpasterzom, którzy kładą nacisk, aby asysty procesyjne występowały w regionalnych strojach. Dzięki temu procesje Bożego Ciała są jeszcze wspanialsze, okazalsze, barwniejsze. Ukazują różnorodność bogactwa sztuki ludowej i oby tak było jak najdłużej.
W ostatni czwartek oktawy Bożego Ciała, oprócz święcenia wianków z ziół i kwiatów, szczególnym ceremoniałem w naszych świątyniach jest błogosławieństwo małych dzieci. Kościoły wypełniają się najmłodszymi, często także niemowlętami, by i na nich spłynęło błogosławieństwo Boże. Wszak sam Pan Jezus mówił: „Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im, do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego” (Mk 10, 13-15).

CZYTAJ DALEJ

Flisaczko Dobrzyńska ze Skępego, módl się za nami...

2024-05-30 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

Początki sanktuarium maryjnego w tym miejscu sięgają drugiej połowy XV wieku. Niedaleko jeziora leżał na rozdrożu wielki głaz służący za drogowskaz. Według legendy był on ozdobiony mnóstwem krzyży. Okoliczni mieszkańcy i przejeżdżający podróżni nieraz widywali nad głazem niezwykłe światło lub słyszeli cudowny śpiew.

Rozważanie 31

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję