Polscy przedsiębiorcy są zmuszeni kupować nowoczesne linie technologiczne, maszyny, licencje za granicą, płacąc w euro lub w dolarach. Polskie uczelnie nie są jeszcze przygotowane, by odpowiedzieć na zapotrzebowanie przemysłu. Ale podejmowane są już kroki, by wyniki badań naukowych komercjalizować. W ubiegłym roku Politechnika Krakowska przeprowadziła cykl szkoleń dla pracowników naukowych w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. Do udziału zaproszono naukowców zajmujących się pracą naukowo-badawczą, wdrażających nowe technologie, oraz przedstawicieli przedsiębiorstw, którzy na co dzień spotykają się z barierami między nauką a przemysłem. Szkolenia były szczególnie cenne ze względu na udział zagranicznych ekspertów z zakresu komercjalizacji prac naukowo-badawczych. Uczestnicy, pracując w grupach, mogli zapoznać się z narzędziami wspomagającymi zarządzanie projektami. Dowiedzieli się, jak poszukiwać baz patentowych, partnerów do współpracy. Poznali skuteczne narzędzia marketingowe w promocji nowych technologii. Zwrócono też uwagę na prawne aspekty tworzenia i sprzedaży projektów. Naukowcy - pod okiem eksperta - uczyli się, jak przygotować ofertę technologiczną, a następnie prezentowali ją, przekonując o wypływających z niej korzyściach. Lepszym rozwiązaniem jest przygotowanie konkretnych projektów na zamówienie. Dlatego bardzo ważne jest rozpoznanie rynku i zapotrzebowania przemysłu na rozwiązania naukowe.
Pomóż w rozwoju naszego portalu