Reklama

Niedziela Świdnicka

Kościół Pokoju w Świdnicy: jutro 24-godzinny koncert przeciwko wojnie w Ukrainie

W Kościele Pokoju w Świdnicy przez 24 godziny non stop będzie odbywał się koncert przeciwko wojnie na Ukrainie. Akcja „Razem dla Pokoju. Instytucje kultury wobec wojny” rozpocznie się w sobotę 7 maja o godz. 20, a zakończy w niedzielę o tej samej godzinie. W obiekcie wpisanym na listę światowego dziedzictwa UNESCO wystąpi kilkudziesięciu artystów, którzy spontanicznie zareagowali na apel organizatorów: zgłosili się m.in. muzycy z Żytomierza, Kijowa, Lwowa, Odessy, z różnych miast w Polsce.

[ TEMATY ]

koncert

Świdnica

pokój dla Ukrainy

Kościół Pokoju

Wikipedia/Jar.ciurus

Kościół Pokoju w Świdnicy

Kościół Pokoju w Świdnicy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Połowę repertuaru wykonają Ukraińcy, połowę Polacy. Teatr Narodowy w Kijowie włączy się do akcji przesyłając swoje nagranie. Organizatorzy podkreślają, że wydarzenie jest odpowiedzią na poczucie bezradności oraz sprzeciwem wobec wojny na Ukrainie – to "pospolite ruszenie", wspólna międzynarodowa akcja artystów.

Podczas koncertu zostanie zaprezentowane całe spektrum muzycznych możliwości: od muzyki klasycznej, chóralnej, przez elektroniczną, folklorystyczną, po organową. To będzie muzyczny kolaż, ale także mozaika emocji, ponieważ osią spektaklu będzie czytanie zapisków z obecnej wojny - zapowiadają organizatorzy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Dostaliśmy wiele świadectw od osób z Ukrainy i z Polski, w różnym wieku. Niektóre są tak przejmujące, że praca nad tym wydarzeniem nie jest dla mnie łatwa – przyznaje reżyser Krzysztof Popiołek. Między muzyką i wojennymi opowieściami wybrzmi również cisza: godzina czuwania w milczeniu, w intencji pokoju.

– Pomysł narodził się w gronie kilku osób, ja podsunąłem, żeby było to w Kościele Pokoju. Znam go od wielu lat, uważam, że to jedno z najpiękniejszych miejsc w Europie, o symbolicznym znaczeniu dla pokoju – mówi Krzysztof Sztark ze Stowarzyszenia Animatorów Forum Kraków.

Biskup diecezji wrocławskiej Kościoła ewangelicko-augsburskiego w RP Waldemar Pytel podkreśla, że Kościół Pokoju to idealne miejsce, żeby opowiedzieć się przeciw złu. – Takie jest jego 370-letnie przesłanie, a przypominają o tym słowa „Błogosławieni pokój czyniący” w 37 językach umieszczone na placu Pokoju - przypomina.

- Jeśli będziemy wszyscy mówić jednym głosem w sprawie Ukrainy, to przesłanie płynące z tego koncertu będzie naprawdę mocne – mówi biskup. Zaznacza, że od początku wojny na placu Pokoju mieszka kilkanaście kobiet i dzieci z Ukrainy, którymi zaopiekowała się parafia ewangelicko-augsburska w Świdnicy.

Wstęp na koncert jest wolny, bezpłatne wejściówki można pobrać na: bilety.sok.com.pl. Niedzielne nabożeństwo o g. 10 odbędzie się bez zmian. Wydarzenie przygotowują wspólnie Świdnicki Ośrodek Kultury, parafia ewangelicko-augsburska, Stowarzyszenie Animatorów Forum Kraków, Społeczna Rada Kultury Dolnego Śląska, Fundacja Dobrych Czasów, Otwarta Akademia Kultury z Dniepru.

Reklama

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronach:

https://fb.me/e/1FoRng4YD

https://sok.com.pl/wydarzenie/razem-dla-pokoju-instytucje-kultury-wobec-wojny-2/

https://kosciolpokoju.pl/blog/2022/05/02/24-godziny-non-stop-dla-pokoju/

***

Kościół Pokoju w Świdnicy, największy drewniany barokowy kościół w Europie, należy do świdnickiej parafii Kościoła ewangelicko-augsburskiego. Świątynię wzniesiono w 1657 r., do jej budowy wykorzystano wyłącznie drewno. w 2001 roku obiekt wpisano na prestiżową listę światowego dziedzictwa UNESCO.

We wnętrzu można podziwiać ołtarz z 1752 r. i barokową ambonę zdobioną scenami biblijnymi oraz alegoriami wiary, nadziei i miłości, jak również stropy ozdobione malowidłami ukazującymi sceny z Apokalipsy św. Jana. Na plebani przechowywane są stare druki, rękopisy i księgi pochodzące nawet z XVII w.

Cmentarz parafialny, na którym znajdują się zabytkowe nagrobki i epitafia, otacza XVII-wieczny mur.

2022-05-06 19:26

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rosja/ Arcybiskup Moskwy prosi katolików w Rosji o modlitwę o pokój na Ukrainie

[ TEMATY ]

arcybiskup

Moskwa

pokój dla Ukrainy

BPJG

Abp. Paolo Pezzi na Jasnej Górze w 2010 r.

Abp. Paolo Pezzi na Jasnej Górze w 2010 r.

Arcybiskup rzymskokatolickiej Archidiecezji Matki Bożej w Moskwie Paolo Pezzi zaapelował do rosyjskich katolików, by 31 maja, na zakończenie miesiąca maryjnego modlili się razem z papieżem Franciszkiem o pokój na Ukrainie.

We wtorek papież odmówi w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie różaniec w intencji pokoju. Obecna będzie razem z Franciszkiem ukraińska rodzina. Uczestnicy modlitwy połączą się m.in. z sanktuarium w Zarwanicy na Ukrainie i z Jasną Górą w Częstochowie.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Biskupi na Boże Ciało: wartość Eucharystii, jedność, prawo do publicznego wyrażania wiary

2024-05-30 21:50

[ TEMATY ]

Boże Ciało

Karol Porwich / Niedziela

Znaczenie Eucharystii, uczestnictwo we Mszy świętej, świadectwo wiary, konieczność ewangelizacji, ale także kwestie społeczne takie jak prawo do publicznego wyznawania wiary, miejsce symboli religijnych w przestrzeni publicznej, religia w szkołach czy aborcja były tematem kazań polskich biskupów na uroczystość Bożego Ciała.

Znaczenie Eucharystii

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję