Reklama

Nagłówek

Edukacja i formacja młodzieży

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ojciec dr Mariusz Tabulski, teolog i pedagog, paulin z klasztoru Na Skałce w Krakowie, prefekt w Paulińskim Seminarium Duchownym, wcześniej duszpasterz młodzieży skupionej we wspólnotach Drogi Neokatechumenalnej, przewodnik wielu pielgrzymek na Jasną Górę oraz do Rzymu, wydał książkę zatytułowaną: Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach. Centralnym zagadnieniem książki jest temat religijności młodych ludzi, a patrząc szerzej - proces kształtowania się ich tożsamości religijnej. Autor połączył perspektywę teologiczną z pedagogiką społeczną, ukazując młodzieżową wspólnotę religijną jako środowisko wychowawcze.
Jacy są dzisiaj młodzi katolicy, którzy znaleźli się we wspólnocie religijnej? Skąd idą, dokąd zmierzają, czym się kierują? Co im przeszkadza w tej wędrówce, a co pomaga? Te i inne pytania postawione przez o. Mariusza Tabulskiego nabierają dzisiaj - w dobie kultury masowej, integracji europejskiej i globalizacji - szczególnej wagi. Nie wystarczy powiedzieć, że młodzi żyją obecnie w świecie silnie zróżnicowanym, że oferuje im się życie wolne, twórcze i godziwe... Należy też zgodnie z prawdą ukazywać im zagrożenia biedą, chaosem moralnym, pustką życiową. Nie będzie żadnym odkryciem stwierdzenie, że młodym często brakuje silnych punktów oparcia i pomocy, nie sprzyja im, w takim stopniu, w jakim mogłaby to czynić, ani rodzina czy szkoła, ani też społeczeństwo czy państwo.
Także Kościół nie zawsze potrafi przyjść młodym z pomocą, bo i sam nie jest wolny od dylematów, którymi żyją ludzie. Pewien duszpasterz wyraził to słowami: „Zanim młodzież nauczy się Kościoła, Kościół musi nauczyć się młodzieży. I nie da się inaczej”. Stąd mamy w książce o. Mariusza Tabulskiego modelowe postawy młodych: obok postaci „uciekiniera” oraz „poszukiwacza” jest postać „uczestnika”, czyli kogoś świadomie i aktywnie zaangażowanego w działalność młodzieżowych grup, wspólnot, stowarzyszeń czy ruchów religijnych. Ale jest w tej galerii młodych ludzi opisanych przez Autora także inna rzeczywista postać: to „błądzący”, członek sekty religijnej lub wspólnoty parareligijnej, ktoś, kto odszedł od Kościoła albo w ogóle do niego nie trafił. W tym świetle relacja: Kościół - młodzież, widziana jako proces wzajemnego „uczenia się”, jawi się jako rozległy i skomplikowany obszar rzeczywistości.
Jak pisze w przedmowie do książki prof. Wiesław Theiss, Autor podjął się diagnozy uczestnictwa młodzieży we wspólnotach oraz skonstruowania modelu „pedagogiki uczestnictwa”, czyli zaprojektowania programu wychowawczego, zawierającego system działań wyzwalających i ukierunkowujących osobowy i społeczny rozwój młodych ludzi za pośrednictwem uczestnictwa w religijnych wspólnotach. Podstawę książki stanowi twórczo zastosowana, przyjęta od Karola Wojtyły, koncepcja „uczestnictwa”, rozumiana jako zaangażowanie osoby we własne człowieczeństwo, w człowieczeństwo drugiej osoby oraz zaangażowanie w dobro wspólne. W centrum tej koncepcji aktywnego uczestnictwa jest „miłość społeczna”, emocjonalne i intelektualne, a także (auto) krytyczne i praktyczne zaangażowanie jednostki i wspólnoty w pomnażanie dobra wspólnego.
Książka ta jest szczególnie ważna dla wychowawców, ponieważ daje odpowiedź na następujące główne pytania: W jaki sposób budować wspólnotę religijną, aby była środowiskiem wychowawczym i środkiem formacji? Jak rodzi się doświadczenie społeczne wśród młodych uczestników wspólnot religijnych i jakie ma ono znaczenie? Jak prowadzić działania formacyjne, aby członkowie wspólnoty aktywnie włączyli się w rozwój własny oraz uczestniczyli w dynamice dobra wspólnego, tj. sferze życia społecznego, kulturowego, politycznego, gospodarczego, edukacyjnego czy religijnego? Co jest źródłem ograniczenia albo wręcz niekiedy deformowania przez wspólnoty religijne osób, jak i wspólnotowego uczestnictwa?

O. Mariusz Tabulski OSPPE, Edukacja i formacja w młodzieżowych wspólnotach religijnych, Jasna Góra-Kraków 2004, Paulinianum. Książkę można zamawiać u Autora: ul. Skałeczna 16, 31-065 Kraków; e-mail: mariokt@wp.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Twórca pierwszej reguły

Niedziela Ogólnopolska 19/2023, str. 20

[ TEMATY ]

Św. Pachomiusz Starszy

commons.wikimedia.org

Św. Pachomiusz Starszy

Św. Pachomiusz Starszy

Ojciec Pustyni, ojciec monastycyzmu.

Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.

CZYTAJ DALEJ

Nowacka: w kolejnym roku szkolnym oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej

2024-05-09 10:40

[ TEMATY ]

katecheza

religia

PAP/Jarek Praszkiewicz

Minister edukacji narodowej Barbara Nowacka powiedziała w czwartek w TVP Info, że jest przywiązana do idei zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej godziny w tygodniu, bo "szkoła jest od kształcenia, a nie od formacji religijnej".

Potwierdziła, że w kolejnym roku szkolnym oceny z religii i etyki nie będą wliczane do średniej ocen. Będzie też możliwość łączenia grup na lekcje z tych przedmiotów. Obecnie szkoła ma obowiązek wpisać w plan lekcje religii lub etyki, jeśli w danej klasie zgłosi się na nie więcej niż siedem osób. Po zmianach będzie można te mniejsze grupy połączyć w jedną większą.

CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę: Po co się tak przejmujesz?

2024-05-09 22:01

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

Dlaczego świat nie jest doskonały? Skąd bierze się w nas ciągła tęsknota za sprawiedliwością?

W tej atmosferze pełnej napięcia poznamy także historię mnicha, który podjął desperacką próbę ucieczki z klasztoru, ale niewytłumaczalna siła wciąż przyciągała go z powrotem. Czyżby sekretem była kartka pergaminu z tajemniczym napisem?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję