Reklama

Sztuka

Czołowy organista Słowacji wystąpi w Warszawie

Już w niedzielę 11 lipca w Archikatedrze św. Jana w Warszwie usłyszymy niezwykłego słowackiego kompozytora i wirtuoza gry na organach Stanislava Surina.

[ TEMATY ]

muzyka

kultura

Materiał prasowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Muzyk znany jest nie tylko w swoim kraju, ale także niemal w całej Europie. Koncertował również w Japonii, USA, Meksyku czy Kanadzie. Warszawskiej publiczności Surin zaprezentuje kompozycje m.in. Bacha, Bossiego czy Gallupiego. Zapowiada się przepiękny występ - zapowiada organizator festiwalu, Przemysław Kapituła.

"Kolejny koncert festiwalu Organy Archikatedry, to okazja doświadczenia czym jest piękno muzyki sakralnej. Dzieła muzyczne, które zostaną wykonane przez Stanislava Surima pokażą jak różnorodna jest muzyka organowa. Cieszymy się, że w tym roku publika docenia kunszt wirtuozów, którzy przyjeżdzają do Warszawy." - mówie Michał Guzek, rzecznik festiwalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Organizatorem 28. Międzynarodowego Festiwal ORGANY ARCHIKATEDRY jest Fundacja „Festiwal Muzyki Sakralnej”, której celem jest organizowanie, popularyzowanie i wspieranie działalności kulturalnej w Polsce. Fundacja organizuje corocznie 280 koncertów, w których każdego roku bierze udział ok. 25 tysięcy słuchaczy.

Więcej informacji oraz bilety na koncerty 28. Międzynarodowego Festiwalu Organy Archikatedry można znaleźć na www.kapitula.org

Materiał prasowy

PROGRAM FESTIWALU - POZOSTAŁE KONCERTY

18 lipca 2021, Yuzuru Hiranaka (Japonia)

program: J. S. Bach – Toccata, Adagio und Fuge C-Dur BWV 546, Trio Sonate II c-moll BWV 526, Fryderyk Chopin Ballade nr. 1 g-moll op. 23, J. S. Bach – Preludium und Fuge e-moll

25 lipca 2021, Eric Hallein (Belgia)

program: D.Buxtehude – Praeludium g moll, J.S.Bach – Passacaglia et thema fugatum in c, René Vierne – Prélude en forme de canon, C.Franck – Deuxième choral, C.Loret – Scherzo, J.N. Lemmens – Final

01 sierpnia 2021, Martin Bernreuther (Niemcy)

program: L. Marchand – Grand Dialogue C-dur, W. A. Mozart – Adagio und Rondo c/C, KV 617, J. S. Bach – Choralvorspiel „Liebster Jesu, wir sind hier”, F. Mendelssohn Bartholdy – Sonate op. 65/4, Ch.–M. Widor – Méditation, Marche Pontificale

Reklama

08 sierpnia 2021, Władysław Szymański (Polska)

program: A. Renaud – Toccat op. 108 nr 1, J. S. Bach – Fantazja i fuga c-moll BWV 537, C. Franck – Piece heroique, W. Żeleński – Preludium pastorale, G. Morandi– Offertorio solenne, Franz Liszt – Ave Maria, Fantazja i fuga na temat BACH

15 sierpnia 2021, Fredrik Albertsson (Szwecja)

program: J. S. Bach – Pièce d’Orgue, J Alain – Variations sur un thème de Clément Jannequin, Le jardin suspendu, Ch.-M. Widor – Symphonie VI in G minor, op. 42/2

22 sierpnia 2021, Ennio Cominetti (Włochy)

program: G. Bélier – Toccata pour Grand Orgie, Tabulatura Jana z Lublina – Haÿduczkÿ, L. Boëllmann – Marche religieuse, L. Vierne – Allegro maestoso, Cantilène, Adagio, Fianal z III Symfonii

29 sierpnia 2021, Przemysław Kapituła (Polska)

program: Mieczysław Surzyński – Improwizacje na temat starej polskiej pieśni sakralnej op. 38, J. S. Bach – 3 opracowania chorału “Nun komm, der Heiden Heiland“, Toccata (Adagio und Fuge) C-dur BWV 564, J. Pachelbel – Preludium d, D. Buxtehude – Toccata E BuxWV 141, F. Nowowiejski – Finale: Improvizazione z IX Symfonii na organy op.45 Nr 9

05 września 2021, Arno Hartmann (Niemcy)

D. Buxtehude – Toccata g-moll, J. S, Bach – opracowanie chorału „Schmucke dich, o liebe Seele”, J. Brahms – Preludium i fuga a-moll, F. Liszt – Consolation IV Des-dur, N. W. Gade, Drei Stucke op. 22, F. Chopin – Preludium e-moll op, 28 nr 4, Preludium E-dur op. 28 nr 9, O. Nicolai – Kirchliche Fest-Ouverture uber den Choral „Ein fest Burg ist unser Gott” (opracowanie na organy F. Liszt)

12 września 2021, Piotr Rachoń (Polska)

program: J. S. Bach – Toccata, Adagio i Fuga C- dur, J. Walther – Concerto del Sigr.Blamr, M. E. Bossi: Stunde der Weihe op. 132 nr 4

19 września 2021, Hartwig Barte – Hanssen (Niemcy)

program: A. Correa Braga – Batalha de 6 tom, G. Hepworth – O sanctissima dulcis Virgo Maria, Padre Davide da Bergamo – Marcia per organo, Mieczyslaw Surzynski – Improwizacja na temat polskiej piesni “Kto sie w opieke” op. 34, A. Guilmant – Ave Maria op. 65, 4, A. Holzmann – March, Louis Lefébure-Wély – Offertoire a-moll op. 34, 1

2021-07-07 12:38

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Idź swoją drogą

Kiedy cztery lata temu pisałem o albumie Patryka Filipowicza „Lament duszy i gitary” – znakomitym krążku skupiającym się na pieśniach wielkopostnych, pozwoliłem sobie na ważną uwagę odnoszącą się do stylu muzyka. Otóż już wówczas zauważyłem, że artysta jest jedną wielką negacją schlebiania tanim gustom, a muzycznie idzie niejako pod prąd. Kiedy teraz trafiła do mnie jego najnowsza propozycja, z radością potwierdzam, że się nie myliłem. „Chopin blue” to bardzo osobisty zapis ośmiu klasycznych kompozycji naszego mistrza Fryderyka w autorskiej wizji gitarzysty. No właśnie, czy muzyka Chopina w ogóle przekłada się na ten instrument? Owszem, znam dokonania polskiego mistrza Adama Palmy, gitarzysty formatu światowego (jak równy z równym gra wspólnie z Alem Di Meolą), który ostatnio również sięgnął po Chopinowską spuściznę, jednak to, co obaj panowie robią, jest diametralnie różne. Wprawdzie gra zarówno jednego, jak i drugiego gitarzysty to kosmiczna wręcz wirtuozeria, genialne opanowanie sześciu strun, ale... Filipowicz nie stara się wiernie odwzorować oryginalnego materiału, bardziej tworzy własne muzyczne pejzaże, jak choćby w Etiudzie c-moll z opusu 10, zwanej „Rewolucyjną”, która w swej naturze trudna jest do przełożenia z czarnych i białych klawiszy na sześć strun. Zamieszczone na „Chopin blue” wariacje to natomiast ciekawa propozycja i jednocześnie swoisty manifest gitarzysty. Otóż sam sprawca płyty nie kryje, że nie chodziło mu o transkrypcję, ale o bazujące na bluesowej i folkowej kanwie improwizacje. A że muzyka Chopina to nieprzebrany zbiór pięknych melodii, ta sztuczka się powiodła. Inna sprawa, że sam Patryk Filipowicz podszedł do tematu z lekkością, na pewno nie uczynił z oryginalnych fraz spiżowego pomnika świętości. Co więcej, on sam pięknie się bawi, wplatając w Nokturn cis-moll fragment „Życzenia”, chyba najsłynniejszej z Chopinowskich pieśni. Pięknie brzmi otwierające całość Preludium e-moll z 28. opusu, które pod palcami gitarzysty genialnie pokazuje, jak bardzo Antônio Carlos Jobim, mistrz bossa novy, zasłuchał się w tę Chopinowską perłę, gdy tworzył swoje „How Insensitive”.

CZYTAJ DALEJ

Moc Ducha w Kościele

2024-05-16 11:59

[ TEMATY ]

Zesłanie Ducha Świętego

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Duch Święty oświeca i podnosi, uświęca oraz ożywia człowieka. Budzi w ludziach wszelkiego rodzaju dobre pragnienia i szlachetne tęsknoty, a jedną z nich jest pragnienie nieba. Przywraca też człowiekowi nadzieję.

Zesłanie Ducha Świetego Ewangelia (J 7, 37-39)

CZYTAJ DALEJ

Zaszczytna służba. Ustanowienie 215 lektorów

2024-05-19 11:10

Paweł Wysoki

Aż 215 lektorów z 72 parafii zostało pobłogosławionych przez abp. Stanisława Budzika do posługi odczytywania wiernym Słowa Bożego podczas Liturgii. Uroczystość odbyła się w wigilię Zesłania Ducha Świętego w sanktuarium Świętej Rodziny w Lublinie. Zgromadziła kapłanów oraz rodziny chłopców i mężczyzn podejmujących zaszczytną służbę w Kościele. Ustanowienie lektorów poprzedziła całoroczna praca, podczas której kandydaci poznawali Pismo Święte i obowiązki lektora. Kurs został zorganizowany w 18 dekanatach przez dekanalnych duszpasterzy ministrantów, a całość koordynował ks. Marcin Grzesiak, archidiecezjalny duszpasterz Liturgicznej Służby Ołtarza.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję