Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Świątynia Boga w niebie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czytany w uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny fragment Apokalipsy znajduje się w samym środku ostatniej księgi Nowego Testamentu. Wiele ksiąg biblijnych ma podobny układ treści – przekazuje istotne orędzie nie na końcu, lecz właśnie w centrum przesłania. W Apokalipsie centralna wizja dotyczy tajemnicy Wcielenia Syna Bożego. Zapowiedzią tej istotnej prawdy wiary jest trzykrotne użycie czasownika „ukazać” (11, 19; 12, 1. 3). Ukrytym podmiotem tych trzech zdań jest sam Bóg, który objawia wizjonerowi najważniejszy fakt w dziejach świata: „Słowo stało się Ciałem”(J 1, 14). Jest to wydarzenie tak przełomowe, że na wieść o nim klękają aniołowie i ludzie.

Ogłoszenia tej radosnej Nowiny dokonuje sam Bóg, otwierając swą świątynię w niebie i ukazując Arkę Przymierza. Arka była największą świętością ludu Bożego, gdyż mieściła w sobie tablice Dekalogu, dane Mojżeszowi na Synaju. Po zburzeniu świątyni jerozolimskiej przez Babilończyków (586 r. przed Chr.) Arka bezpowrotnie zaginęła – żyje jedynie w pamięci Izraela. Teraz, „gdy nadeszła pełnia czasu” (Ga 4, 4), Bóg objawia swego Syna: Chrystus jest uosobieniem nowego Prawa, spisanego „nie na kamiennych tablicach, lecz na żywych tablicach serc” (2 Kor 3, 3). W takim razie Nową Arką można nazwać Jego Matkę – Maryję, która odgrywa istotną rolę w tajemnicy Wcielenia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Nic więc dziwnego, że wspólnota Kościoła dostrzega obecność Maryi w pojawieniu się „wielkiego znaku na niebie”. Niewiasta obleczona w słońce, z księżycem pod stopami, to najpierw lud Boży zarówno Starego, jak i Nowego Przymierza. Słońcem, które osłania tę wspólnotę, jest sam Chrystus. Księżyc zaś, deptany Jej stopami, to zapowiedź ostatecznej klęski szatana po jego strąceniu na ziemię. Dalszy ciąg apokaliptycznej wizji przedstawia walkę, jaką wydał ów „Smok ognisty” potomstwu Niewiasty. Dwa „znaki na niebie” mogą oznaczać sztandary dwóch przeciwstawnych armii, które stoczą śmiertelną walkę na ziemi. Zapowiedzią tej walki była sławna „Protoewangelia”, zawarta na pierwszych stronicach Biblii (por. Rdz 3, 15).

Po upadku prarodziców Bóg ogłasza początek wielkiej wojny, która toczyć się będzie przez całe dzieje ludzkości. Mroczne wojska szatana będą usiłowały zniweczyć dzieło Chrystusa dokonane na krzyżu. On jednak w chwili konania powierzy swej Matce wszystkich wierzących, których reprezentuje Jan stojący z Maryją pod krzyżem (por. J 19, 26n.). Jej chwalebne Wniebowzięcie stanowi dopełnienie Wniebowstąpienia Jezusa („Dziecko Jej zostało porwane do Boga” – Ap 12, 5). Maryja zdeptała już głowę węża mocą zbawczej śmierci Jezusa. Teraz toczy się końcowa walka szatana z „resztą Jej potomstwa” (tamże, 17). Stąd niebywały atak na ludzkie życie już od jego poczęcia. Ostateczny wynik tej walki ogłasza Bóg w zakończeniu czytanej dziś perykopy.

2021-08-10 14:01

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak koniec świata rozumieli ludzie Biblii?

W Ewangelii przeczytamy słowa: „żniwem jest koniec świata” (Mt 13, 39). W języku greckim wyrażenie to brzmi: syntéleia aionós. Warto postawić pytanie, co tak naprawdę ludzie Biblii rozumieli pod tym pojęciem. Sam rzeczownik syntéleia (tłumaczony jako „koniec”) w rzeczywistości ma o wiele bogatsze znaczenie. Oznacza nie tylko chronologiczny kres, ale także dopełnienie, zwieńczenie, osiągnięcie ostatecznej formy. Z kolei rzeczownik aión oznacza erę, epokę. W czasach Jezusa mówiono o obecnym okresie, który zmierza ku swojemu dopełnieniu, aby po nim nastał okres nowy. Wiązano to z nastaniem pewnego kryzysu (przesilenia), który miał dopełnić biegu epoki dawnej i rozpocząć nowy czas. Mówiąc o tym, bardzo często odwoływano się do obrazów ukazujących destrukcję starego porządku (przodował w tym zwłaszcza nurt zwany apokaliptyką – por. np. Dn 7-12). Wykorzystywano motyw zaburzenia funkcjonowania Słońca, Księżyca i gwiazd (por. Mt 24), wskazywano na katastrofy naturalne (np. trzęsienie ziemi) czy katastrofy wywołane przez człowieka (np. wojny, zniszczenie).

CZYTAJ DALEJ

Peregrynacja w Pątnowie

2024-05-09 16:17

[ TEMATY ]

peregrynacja

Pątnów

parafia św. Jana Apostoła i Ewangelisty

Maciej Orman/Niedziela

– Wyciśnij na naszych sercach znak miłości, abyśmy przez Ciebie i w Tobie odnaleźli wierność naszemu Bogu i bliskość z każdym człowiekiem. (...) Pomóż nam pokonywać przeszkody i być silniejszymi od tego, co nam zagraża – tymi słowami ks. Sławomir Kandziora, proboszcz parafii św. Jana Apostoła i Ewangelisty w Pątnowie, 8 maja powitał Maryję w znaku obrazu jasnogórskiego.

– Wierzymy w Twoje przemożne orędownictwo u Boga. Miej w opiece nasze rodziny, na wzór Świętej Rodziny, którą Ty, Matko, tworzyłaś – modlili się przedstawiciele rodzin.

CZYTAJ DALEJ

Płock: wystawa o bohaterach Powstania Styczniowego i bitwy o Monte Cassino

2024-05-10 16:17

[ TEMATY ]

wystawa

Płock

bohaterowie

Archiwum Niedzieli Rzeszowskiej

Monte Cassino

Monte Cassino

„Nieobecni usprawiedliwieni” - to tytuł nowo otwartej wystawy w Muzeum Diecezjalnym w Płocku, dedykowanej dwóm ważnym rocznicom: 160. rocznicy Powstania Styczniowego i 80. rocznicy wielkiej bitwy o Monte Cassino. Wystawa powstała z inspiracji Stowarzyszenia Historycznego im. 11 Grupy Operacyjnej Narodowych Sił Zbrojnych.

Tytuł wystawy: „Nieobecni usprawiedliwieni”, to pomysł Barbary Piotrowskiej, wicedyrektor Muzeum Diecezjalnego w Płocku. Jej dziadek ppor. Jan Piotrowski uczestniczył w walce o Monte Cassino, będąc żołnierzem Armii Andersa. Na ekspozycji znalazły się pamiątki po podporuczniku, z prywatnego archiwum wnuczki.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję