Reklama

Na jubileusz KUL-u

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gąwedy na jubileusz” to pięknie wydany tom, w którym rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ks. prof. Antoni Dębiński wraca pamięcią do początków tej uczelni, a przede wszystkim do osób, które ją tworzyły.

Założony w 1918 r. uniwersytet musiał sobie poradzić z problemami materialnymi i organizacyjnymi, a także ze śmiertelnym zagrożeniem ze strony bolszewickiej nawały – jak przypomina autor, w 1920 r. do wojska zostali wcieleni niemal wszyscy studenci. Książka zawiera teksty o ludziach, dzięki którym uczelnia przetrwała, którzy u początku jej dziejów tworzyli jej koncepcję, wspierali ją na różne sposoby, nie pozwolili jej zniszczyć, swoją działalnością i twórczością rozsławili jej imię.

Wspominane w dziewiętnastu gawędach osoby są charakterystyczne dla różnych wymiarów stuletniej działalności KUL-u. Wśród przypomnianych są m.in.: ks. Idzi Radziszewski – współzałożyciel i pierwszy rektor uczelni, Karol Jaroszyński, który stał na czele Komitetu Organizacyjnego Uniwersytetu, Jerzy Szeligowski, który angażował się m.in. w zorganizowanie od podstaw biblioteki, hr. Aniela Potulicka, która należała do grona najbardziej szczodrych darczyńców, a także wykładowcy i rektorzy. Osobne gawędy autor poświęcił ks. Stefanowi Wyszyńskiemu, wpisanemu do albumu z numerem 1248, oraz ks. prof. Karolowi Wojtyle, którego wybór na głowę Kościoła uczelnia uczciła umieszczeniem na frontowej ścianie transparentu z napisem: „Nasz Profesor Papieżem”. Doprowadzenie przez ks. Radziszewskiego do założenia w Lublinie katolickiego uniwersytetu odmieniło oblicze miasta i wpłynęło na kształt intelektualnej historii Polski. „Gawędy” są formą uczczenia pamięci wielu osób, które miały w tym dziele swój udział, chociaż – jak z żalem konstatuje autor – powinno ich być więcej, bo „uniwersytet to ludzie, prawdziwie liczni, nie do zastąpienia”. Uwagę zwracają archiwalne fotografie i reprodukcje dokumentów, które stanowią dopełnienie tekstów.

Ks. prof. Antoni Dębiński, „Gawędy na jubileusz”.
Wydawca: Muzeum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Al. Racławickie 14/29, 20-950 Lublin, pzm@kul.pl , www.muzeum.kul.pl .

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2019-03-06 10:18

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 8.): Wszystko moje

2024-05-07 20:53

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co zrobił Jan, kiedy Jezus dał mu Maryję za matkę? Czy naprawdę po prostu „wziął Ją do siebie”? I co to właściwie oznacza dla nas samych? Zapraszamy na ósmy odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że Maryi wcale nie zaprasza się tylko do domu.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

Urodziny Szarbela - dialog w cieniu cedrów

[ TEMATY ]

św. Charbel

Adobe Stock

8 maja 1828 r. w Bika Kafra w Libanie, urodził się Szarbel Makhlouf, właściwie Jusuf Antun Machluf − duchowny maronicki, mnich i pustelnik, święty Kościoła katolickiego.

O dialogu chrześcijan, sąsiedztwie z muzułmanami, śladach Chrystusa poza Ziemią Świętą i Pani Libanu – Tej, którą czczą chrześcijanie i muzułmanie - z biblistą i podróżnikiem ks. prof. Mariuszem Rosikiem rozmawia Agnieszka Bugała

CZYTAJ DALEJ

37 lat temu w Lesie Kabackim rozbił się samolot Ił-62M „Tadeusz Kościuszko”

2024-05-09 07:29

[ TEMATY ]

lotnictwo

samolot

pl.wikipedia.org

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

Ił-62 w starych barwach PLL LOT (1978)

37 lat temu, 9 maja 1987 r., w warszawskim Lesie Kabackim doszło do największej katastrofy w dziejach polskiego lotnictwa cywilnego. Zginęły 183 osoby - wszystkie, które znajdowały się na pokładzie. Katastrofa ponownie obnażyła dramatyczny stan bezpieczeństwa lotnictwa w krajach komunistycznych.

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych po obu stronach żelaznej kurtyny trwały prace nad rozwojem samolotów odrzutowych dalekiego zasięgu. Jedną z pierwszych konstrukcji tego typu był sowiecki Iljuszyn Ił-62. Przeznaczony dla maksymalnie 195 pasażerów odrzutowiec został wprowadzony do służby w liniach Aerofłot w 1967 r. Wykorzystywano go do lotów transkontynentalnych oraz krajowych na najdalszych trasach, m.in. z Moskwy do Chabarowska i Władywostoku. W kolejnych latach wprowadzono zmodernizowaną wersję „M” z cichszymi silnikami. Iły i podobne do nich brytyjskie Vickersy VC10 (struktury były na tyle zbliżone, że podejrzewano Sowietów o kradzież technologii) charakteryzowały się wyjątkową konstrukcją. Obie maszyny posiadały aż cztery silniki na ogonie. W przypadku dużej awarii, np. pożaru jednego z silników, wszystkie pozostałe były narażone na szybkie zniszczenie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję