Reklama

Niedziela Sandomierska

Diecezjalne Dni Życia Konsekrowanego

Życie konsekrowane jest piękną i nieodłączną częścią całej wspólnoty Ludu Bożego – mówi s. Klara Halina Radczak

Niedziela sandomierska 40/2015, str. 2-3

[ TEMATY ]

życie

zakon

zgromadzenie

Ks. Adam Stachowicz

Dziewice konsekrowane składają śluby

Dziewice konsekrowane składają śluby

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 21 do 25 września świętowaliśmy w diecezji Dni Życia Konsekrowanego. Uroczystości odbywały się w poszczególnych świątyniach Sandomierza. W poniedziałek w katedrze odbył się obrzęd konsekracji dwóch dziewic i wdowy. W kolejne dni świętujący gromadzili się w kościołach: św. Pawła, św. Józefa, św. Jakuba i Ducha Świętego. W poszczególnych miejscach w liturgię zaangażowane były różne wspólnoty zakonne.

W naszej diecezji posługuje 10 męskich zgromadzeń zakonnych, prowadząc 12 placówek, w których pracuje blisko osiemdziesięciu zakonników. Jest też 21 żeńskich zgromadzeń zakonnych, prowadzących 48 domów, gdzie swoje powołanie realizuje blisko czterysta sióstr.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Konsekracja dziewic i błogosławieństwo wdowy

Takiej uroczystości jeszcze w naszej diecezji nie było. Panie: Elżbieta z okolic Stalowej Woli i Małgorzata z Tarnobrzega weszły w szeregi konsekrowanych dziewic, a Małgorzata z Ostrowca Świętokrzyskiego do stanu wdów konsekrowanych. Mszy św., w czasie której odbyły się obrzędy, przewodniczył bp Krzysztof Nitkiewicz. W czasie homilii Ksiądz Biskup mówił, że różnorodność i bogactwo form życia konsekrowanego jest owocem działania Ducha Świętego.

– On oświecił umysły i porywał serca wielu kobiet oraz mężczyzn, którzy postanowili naśladować we wszystkim Chrystusa. W ten sposób wytyczyli i nadal wyznaczają nowe szlaki wiodące ku ewangelicznej doskonałości. Obdarzeni prawdziwie prorockim charyzmatem, podejmowali i wciąż podejmują nowe wyzwania duszpasterskie, aby przyprowadzić wszystkich do Chrystusa. Doświadczamy tego w naszej diecezji i jesteśmy Wam za to, najdrożsi, wdzięczni – mówił Ksiądz Biskup. – Wierni korzystający z posługi duszpasterskiej chcą świadomie wybierać i decydować. Coraz więcej jest również tych, którzy pojawiają się w Kościele okazjonalnie. Nieraz wynika to z poszukiwania najmniej zobowiązującego rozwiązania. Zawsze jednak potrzebują Bożego człowieka, który w należyty sposób zatroszczy się o ich potrzeby. Dla chwały Bożej oraz dla dobra tych naszych sióstr i braci powinniśmy ze sobą dalej ściśle współpracować: osoby konsekrowane, katecheci, księża diecezjalni. To my w pierwszej kolejności mamy budować wspólnotę, w której jedni noszą ciężary drugich, a przede wszystkim nawzajem się miłują. Nasze dzisiejsze zgromadzenie liturgiczne jest dowodem na to, że tak się dzieje. W tej intencji pragniemy zanosić do Boga wspólną modlitwę – zachęcał Hierarcha.

Reklama

Po homilii i odśpiewaniu Litanii do Wszystkich Świętych Ksiądz Biskup przyjął od kandydatek gotowość trwania w dziewictwie poświęconym Bogu i w służbie Kościołowi. Dziewice konsekrowane przyjęły z rąk Biskupa Ordynariusza symbole: obrączkę, znak zaślubin z Chrystusem oraz brewiarz, narzędzie osobistego uświęcenia przez modlitwę. Pobłogosławiona wdowa otrzymała krzyż, znak łączności z męką Zbawiciela oraz brewiarz, znak uświęcenia przez modlitwę. Jak tłumaczy ks. Leon Siwecki, wikariusz biskupi ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego: – Życie dziewic konsekrowanych oraz pobłogosławionych wdów w świecie ukazuje wartość dziewictwa, jak i wdowieństwa, które nie są stanem osamotnienia, lecz samotności wybranej jako stan życia. Tym, co łączy indywidualne formy życia konsekrowanego jest pozostawanie w świecie, bez zamykania się w murach klasztoru. To pozostawanie w świecie realizuje się zasadniczo bez widocznych dla otoczenia oznak przynależności do stanu konsekrowanego. Dziewice konsekrowane, jak i wdowy, poświęcające swe życie Bogu, to osoby wolne, ponieważ związanie z Chrystusem nigdy nie zniewala, ale zawsze wyzwala – tłumaczy ks. Leon.

Czym jest życie konsekrowane?

Ks. Siwecki wyjaśnia: – Życie konsekrowane jest stałą formą poświęcenia się Bogu i Kościołowi realizowane w instytutach zakonnych, instytutach świeckich, niektórych stowarzyszeniach życia apostolskiego, jak również w indywidualnych formach (pustelnicy, dziewice konsekrowane, wdowy oraz wdowcy konsekrowani). Ogólne wskazanie na życie konsekrowane przez profesję rad ewangelicznych dotyczy wszystkich form życia konsekrowanego, zarówno tych realizowanych w instytutach, jak i tych realizowanych indywidualnie. Służba Kościołowi jest podstawą istnienia i akceptacji każdej formy życia konsekrowanego.

Reklama

Instytuty zakonne, które potocznie określamy jako zakony męskie i żeńskie, są wspólnotami zatwierdzonymi przez władzę kościelną. Ich członkowie, zgodnie z własnym prawem zakonnym, składają wieczyste lub czasowe śluby oraz podejmują życie wspólne w domach zakonnych czy klasztorach. Instytuty świeckie to wspólnoty osób, które chcą żyć dla Boga, żyjąc w świecie. Ich dewiza życia to: oddanie się całkowicie Bogu, nie opuszczając świata. Zwykle każdy mieszka sam lub przy rodzinie. Członkowie instytutu realizują swoje całkowite oddanie się Bogu i służbę ludziom poprzez praktykę rad ewangelicznych w kontekście doczesnych struktur świata. W życiu osób należących do instytutów świeckich przenikają się wzajemnie trzy elementy: konsekracja, świeckość, apostolstwo.

Dar dla wspólnoty

S. Klara Halina Radczak CFS, referentka diecezjalna, zapytana o to, jak wygląda sytuacja osób konsekrowanych w naszej diecezji, odpowiada: – Życie konsekrowane jest piękną i nieodłączną częścią całej wspólnoty Ludu Bożego. Św. Jan Paweł II podjął wielką promocję tej formy życia w Kościele. Jego następcy również przypominają Kościołowi i dzisiejszemu światu jakim darem dla wspólnoty wierzących są osoby zakonne. Niemniej przełom wieków i nasz czas obecny jest czasem trudnym, bo kryzys dotyka również życie konsekrowane. Objawia się to w rezygnacji niektórych z życia zakonnego, nawet po profesji wieczystej oraz w braku nowych powołań.

Mimo kryzysu nasza diecezja jakby była poza jego zasięgiem. Od kilkunastu lat liczba osób konsekrowanych, także liczba domów zakonnych oraz innych dzieł, które zakony prowadzą jest stała, a jeśli zmniejsza się to minimalnie. Siostry zakonne utrzymują w dobrej kondycji swoje dotychczasowe dzieła oraz podejmują nowe, szczególnie w dziedzinie oświaty i opieki nad dziećmi – powstają nowe ochronki i przedszkola, a nawet szkoły. Jest to więc zjawisko zdumiewające i ze wszech miar radosne.

2015-10-01 11:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wspólnota Taizé: cztery propozycje na rok 2015 - „Być solą ziemi"

[ TEMATY ]

wiara

życie

Taize

Maciej Biłas / photo on flickr

W przeddzień rozpoczęcia 37. Europejskiego Spotkania Młodych w Pradze Wspólnota z Taizé opublikowała cztery propozycje, jak „być solą ziemi”. Przypomniano ważność listu „Odnowić więzi solidarności” (2012-2015), którego treść ma towarzyszyć Wspólnocie do 16 sierpnia 2015 r., dziesiątej rocznicy przejścia Brata Rogera do życia wiecznego. W 2015 r. roku przypada 75. rocznica powstania Wspólnoty oraz 100. rocznica urodzin Brata Rogera.

Poniżej przedstawiamy cztery propozycje Wspólnoty z Taizé:

CZYTAJ DALEJ

Święty Jan Nepomucen

Niedziela podlaska 20/2001

[ TEMATY ]

święty

Arkadiusz Bednarczyk

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen z kościoła w Lutczy

Św. Jan Nepomucen urodził się w Pomuku (Nepomuku) koło Pragi. Jako młody człowiek odznaczał się wielką pobożnością i religijnością. Pierwsze zapiski o drodze powołania kapłańskiego Jana pochodzą z roku 1370, w których figuruje jako kleryk, zatrudniony na stanowisku notariusza w kurii biskupiej w Pradze. W 1380 r. z rąk abp. Jana Jenzensteina otrzymał święcenia kapłańskie i probostwo przy kościele św. Galla w Pradze. Z biegiem lat św. Jan wspinał się po stopniach i godnościach kościelnych, aż w 1390 r. został mianowany wikariuszem generalnym przy arcybiskupie Janie. Lata życia kapłańskiego św. Jana przypadły na burzliwy okres panowania w Czechach Wacława IV Luksemburczyka. Król Wacław słynął z hulaszczego stylu życia i jawnej niechęci do Rzymu. Pragnieniem króla było zawładnąć dobrami kościelnymi i mianować nowego biskupa. Na drodze jednak stanęła mu lojalność i posłuszeństwo św. Jana Nepomucena.

Pod koniec swego życia pełnił funkcję spowiednika królowej Zofii na dworze czeskim. Zazdrosny król bezskutecznie usiłował wydobyć od Świętego szczegóły jej spowiedzi. Zachowującego milczenie kapłana ukarał śmiercią. Zginął on śmiercią męczeńską z rąk króla Wacława IV Luksemburczyka w 1393 r. Po bestialskich torturach, w których król osobiście brał udział, na pół żywego męczennika zrzucono z mostu Karola IV do rzeki Wełtawy. Ciało znaleziono dopiero po kilku dniach i pochowano w kościele w pobliżu rzeki. Spoczywa ono w katedrze św. Wita w bardzo bogatym grobowcu po prawej stronie ołtarza głównego. Kulisy i motyw śmierci Świętego przez wiele lat nie był znany, jednak historyk Tomasz Ebendorfer około 1450 r. pisze, że bezpośrednią przyczyną śmierci było dochowanie przez Jana tajemnicy spowiedzi. Dzień jego święta obchodzono zawsze 16 maja. Tylko w Polsce, w diecezji katowickiej i opolskiej obowiązuje wspomnienie 21 maja, gdyż 16 maja przypada św. Andrzeja Boboli. Jest bardzo ciekawą kwestią to, że kult św. Jana Nepomucena bardzo szybko rozprzestrzenił się na całą praktycznie Europę.

W wieku XVII kult jego rozpowszechnił się daleko poza granice Pragi i Czech. Oficjalny jednak proces rozpoczęto dopiero z polecenia cesarza Józefa II w roku 1710. Papież Innocenty XII potwierdził oddawany mu powszechnie tytuł błogosławionego. Zatwierdził także teksty liturgiczne do Mszału i Brewiarza: na Czechy, Austrię, Niemcy, Polskę i Litwę. W kilka lat potem w roku 1729 papież Benedykt XIII zaliczył go uroczyście w poczet świętych.

Postać św. Jana Nepomucena jest w Polsce dobrze znana. Kult tego Świętego należy do najpospolitszych. Znajduje się w naszej Ojczyźnie ponad kilkaset jego figur, które można spotkać na polnych drogach, we wsiach i miastach. Często jest ukazywany w sutannie, komży, czasem w pelerynie z gronostajowego futra i birecie na głowie. Najczęściej spotykanym atrybutem św. Jana Nepomucena jest krzyż odpustowy na godzinę śmierci, przyciskany do piersi jedną ręką, podczas gdy druga trzyma gałązkę palmową lub książkę, niekiedy zamkniętą na kłódkę. Ikonografia przedstawia go zawsze w stroju kapłańskim, z palmą męczeńską w ręku i z palcem na ustach na znak milczenia. Również w licznych kościołach znajdują się obrazy św. Jana przedstawiające go w podobnych ujęciach. Jest on patronem spowiedników i powodzian, opiekunem ludzi biednych, strażnikiem tajemnicy pocztowej.

W Polsce kult św. Jana Nepomucena należy do najpospolitszych. Ponad kilkaset jego figur można spotkać na drogach polnych. Są one pamiątkami po dziś dzień, dawniej bardzo żywego, dziś już jednak zanikającego kultu św. Jana Nepomucena.

Nie ma kościoła ani dawnej kaplicy, by Święty nie miał swojego ołtarza, figury, obrazu, feretronu, sztandaru. Był czczony też jako patron mostów i orędownik chroniący od powodzi. W Polsce jest on popularny jako męczennik sakramentu pokuty, jako patron dobrej sławy i szczerej spowiedzi.

CZYTAJ DALEJ

Papież: chińscy katolicy wnoszą wkład w dobro swej ojczyzny

2024-05-21 11:34

[ TEMATY ]

Chiny

papież Franciszek

PAP/EPA/CLAUDIO PERI

Chińscy katolicy, w komunii z Biskupem Rzymu swoim świadectwem wnoszą realny wkład w harmonię współżycia społecznego, w budowanie wspólnego domu - stwierdził papież Franciszek w wiedoprzesłaniu skierowanym do uczestników odbywającej się na Papieskim Uniwersytecie Urbaniana konferencji poświęconej setnej rocznicy Synodu w Szanghaju.

Drodzy bracia, drogie siostry!

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję